Krijg je bij kortademigheid in de meeste gevallen een puffer van de dokter?

Ik heb namelijk al een aantal jaar kortademingheid wat toeneemt bij inspanning en huisdieren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat je huisarts daar iets voor kunt geven maar dat weet ik niet 100% zeker. Ventolin (Salbutamol) of flixotide werken hier goed voor, succes! Belangrijke tip overigens: wanneer je een puf krijgt voorgeschreven, vraag dan om een voorzetkamer erbij, zo kun je de stof beter inhaleren! Zonder zo'n ding heb ik er geen baat bij iig.

Antwoorden (4)

Als je langere tijd en/of vaker last hebt van kortademigheid, zeker als deze verergeren door externe factoren zoals huisdieren, pollenseizoen en/of inspanning, heb je mogelijk een allergie en/of een mate van astma. De beste behandeling hiervoor, er van uitgaande dat je geen andere klachten hebt, is een puf. Er zijn echter twee soorten. De eerste zijn onstekingsremmer. Deze onderdrukken de reactie van de luchtweg en moeten dagelijks gebruikt worden. Ze worden namelijk gebruikt als 'onderhoud' zodat de klachten op termijn minder vaak en minder heftig voor zullen komen. Daarnaast zijn er ook luctwegverwijders. Deze zorgen ervoor dat, op het moment dat je het benauwd hebt, de klachten direct verminderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je deze vraag het beste aan je arts kunt vragen. Dan krijg je onderzoeken en aan de hand daarvan wordt er iets mee gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je werkelijk kortademig wordt van je huisdieren, zal je geen puf worden voorgeschreven. De arts zal je dan adviseren om je huis aan te passen. Meestal wordt men door verwezen naat verpleegkudige die je daarin kan adviseren. Als je door inspanning adem te kort komt, zal je waarschijnlijk worden door verwezen naar fysio. Ze leren je daar ermee om gaan. Een geneesmiddel wordt pas gegeven als er gedegen onderzoek is gedaan, zeker als je al volwassen bent. Bij kinderen wordt het soms wel tijdelijk voor geschreven.

Zoals je poster hierboven ook schrijft, kan je het beste naar huisarts gaan en die kan je door verwijzen indien nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom je er zo lang mee door blijft lopen? Als je er veel last van hebt vraag je dat toch zeker wel aan je huisarts? Ik heb zelf copd, en inderdaad ook inhalators. als je die nodig hebt, is het noodzaak dat je ze gaat gebruiken. dus vraag het na bij je huisarts, en niet op GV!