Even in reactie op voorgaande antwoorden: het antwoord van platje vind ik erg leuk - plusje van mij - want inderdaad, dat we seks zo lekker vinden maakt dat we ons graag voortplanten en dat is goed voor onze soort. Fijn dat het zo lekker is, want daardoor is lang niet altijd liefde of intimiteit nodig (ook één van de antwoorden), al is dat wel een leuke extra.

Wat volgens mij echter gevraagd wordt is wat het orgasme zo intens maakt. Wat in ons lijf zorgt ervoor dat dit (keer op keer) zo intens lekker is?

Wat we voelen is de samentrekking van spieren. Bij mannen om het sperma naar buiten te persen, bij vrouwen om de zaadcellen bij de eicellen te doen belanden. Dat is wat er biologisch gezien gebeurt (zie antwoord op yahoo question, bron).
Daarnaast komen er bij een orgasme endorfinen vrij. Dit is een morfine-achtige hormonale stof die ook vrijkomt bij langdurige lichamelijke inspanning, bij pijn, maar ook bijvoorbeeld bij (echt) lachen. Het is een soort fijne pijnstiller. Het veroorzaakt de runner's rush die hardlopers ervaren als ze in de "flow" terechtkomen. Het is de reden waarom sommige mensen het lekker vinden om geslagen te worden en het zorgt voor het gelukzalige gevoel bij een orgasme.

De spiersamentrekking in combinatie met de endorfinen en wellicht nog andere processen in je lijf (GV'ers?), maken het orgasme zo intens. Met als doel dat wij kindertjes maken, opdat wij voortbestaan. Gaat heen en vermenigvuldigt u, nietwaar?

Toegevoegd na 2 minuten:
Leuke link, over endorfinen en verslaving eraan: http://www.goaskalice.columbia.edu/0483.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Samenspel van liefde, intimiteit (en dan vol de orgaskraan open. Wel even opletten dat de buren niet volop meegenieten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat niet zo was, was de mensheid allang uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet ieder orgasme.Wel pakt het de ene keer "lekkerder"uit dan de andre keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
true
Omdat 't zich vooral in je hersenen afspeelt.