hoe komt het dat mensen met multiple sclerose last kunnen hebben van b.v jeuk ,vermoeidheid en prikkelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door de schade die de ziekte veroorzaakt aan het CZS (centrale zenuwstelsel)

Door de ziekte doen onderdelen van het immuunsysteem een aanval op de myelineschede (mergschede), de isolerende laag om de zenuwvezels van het CZS. Daardoor blijven er op de myeline (een belangrijke vetachtige stof) plaques, of beschadigingen, achter.

De term multiple sclerose slaat dus op de vele weefselverhardingen, of het littekenweefsel, op de zenuwvezels.
Myeline beschermt bepaalde zenuwvezels en biedt een vorm van elektrische isolatie. Dus als deze stof wordt afgebroken, kunnen elektrische impulsen volledig geblokkeerd worden of kortsluiting veroorzaken met omliggende zenuwen, waardoor er een abnormale impuls ontstaat.
En omdat er overal in het CZS schade kan ontstaan, zijn er geen twee patiënten met exact dezelfde symptomen.

Een patiënt kan zelfs bij elke aanval andere symptomen hebben, afhankelijk van welk deel van het CZS is aangedaan. Maar tot de symptomen horen wel vaak vermoeidheid, zwakte, gevoelloosheid van handen en voeten, problemen bij het lopen, slecht zien, tintelingen, een branderig gevoel, blaas- en darmproblemen, verstrooidheid en een gebrekkig beoordelingsvermogen.