Wat voor een effect hebben titaanoxide en ijzeroxide in medicijnen bij chronisch gebruik ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (1)

Dat zijn Europees toegelaten kleurstoffen (vandaar E-nummers) met respectievelijk geen en enige beperkingen (zie ADI).

E171 Titaniumdioxide , CI 77891
Oorsprong:
Natuurlijk gesteente (mineraal).
Functie en eigenschappen:
Witte kleurstof voor oppervlaktekleuring, scheidingsmiddel om lagen in een product te scheiden en in tandpasta (witmaker)
Producten:
Veel producten
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Geen vastgesteld
Bijwerkingen :
Geen bekend.
Dieetbeperkingen :
Geen. E171 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.

E 172 IJzeroxides
E172(i) zwart ijzeroxide,CI 77499
E172(ii) rood ijzeroxide, CI 77491
E172(iii) geel ijzeroxide, CI 77492
Oorsprong:
Natuurlijk gesteenten (mineraal), maar commercieel gemaakt uit ijzerpoeder.
Functie en eigenschappen:
Kleurstoffen voor oppervlaktekleuring.
Producten:
Veel producten
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Tot 0.5 mg/kg lichaamsgewicht
Bijwerkingen :
Geen bekend.
Dieetbeperkingen :
Geen. E172 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Het ijzer wordt niet door het lichaam opgenomen.

http://www.food-info.net/nl/e/e172.htm