Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan propranolol helpen te kalmeren? (betablokker)

ik ben regelmatig heel erg gestresst zonder reden vaak, of kleine redenen, maar ik slikte een tijdje geleden propranolol en las laatst dat het ook enigzins rustig maakt omdat het je bloeddruk verlaagt, zou ik er baad bij kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik heb een tijd lang propranolol gebruikt. Laat ik het zo zeggen: Tijdens de examens was ik erg populair. Het is onder andere een kalmerend middel, maar het blijven medicijnen die je nooit zonder recept dient te gebruiken.

Een vriendin van mij heeft ze door de huisarts voorgeschreven gekregen (10 mg) en heeft er erg veel baat bij. Ik word zelf normaalgesproken erg snel rood, maar na het gebruik van deze medicijnen neemt het af. Ik denk dat het een hulpmiddel kan zijn, dus ik zou even een afspraak met mijn huisarts maken en aangeven waar je zelf achter bent gekomen.

Om je vraag ondubbelzinnig te beantwoorden: Ja, je kunt er zeker baat bij hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Propranolol (Inderal®) is het meest onderzocht in ‘stress’-situaties en blijkt zeer werkzaam te zijn. Het hoeft slechts één keer te worden geslikt, bij voorkeur twee uur vóór het (rij)examen (voordracht, interview, uitvoering). Het is overigens verstandig een ‘try-out’ te doen voordat de echte ‘uitvoering’ plaatsvindt.
(Lees meer...)
fremar
14 jaar geleden
Voor examenvrees of plankenkoorts kan het helpen om te kalmeren. In dat geval moet je Propranolol eenmalig gebruiken vlak voor het examen of het optreden.

Verder niet zomaar blijven slikken zonder doktersadvies. Zoals elk medicijn heeft Propranolol bijwerkingen.
Lees meer:

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Propranolol.aspx?mId=10704&rId=94
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betablokkers worden ook voorgeschreven bij essentiële tremor (propranolol). Men gebruikt ze soms ook in bepaalde nerveuze situaties (rijexamen). Ze maskeren een aantal ongemakkelijke lichamelijke uitingen van spanning (versnelde hartslag, trillen)....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het helpt heel goed. Het maakt dat je de lichamelijke effecten van nervositeit niet meer zo merkt. Mijns inziens werkt het beter dan een kalmerend middel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb propranol geslikt omdat ik soms ineens een hartslag van 130 had . Het hielp wel om me hartslag omlaag te krijgen dus dan zal het ook zeker wel helpen om wat rustiger te worden . Maar als je echte paniekaanvallen hebt dan helpt propranol bijna niet . Dan moest ik echt oxazepam innemen om rustig te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing