Holisme is de naam die gegeven wordt aan de levensovertuiging waarbij de essentie is dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Een holist ziet zichzelf voortdurend als deel van het geheel en beschouwt de ander (mens, dier, plant of voorwerp) als de andere ik. De holist ziet afgescheidenheid als een illusie, gecreëerd door het denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je de vraag onder Gezondheid plaatst: Dit betekent in de medische wereld dat er naar de mens als geheel wordt gekeken. Een arts die holistisch denkt, kijkt naar het geheel, niet alleen naar een specifiek probleem.

Veel artsen kijken specifiek naar een probleem en spreken met elkaar over "de interessante leverstoornis" in plaats over "patient x". Veel artsen bekijken een probleem heel specifiek op hun vakgebied.

Toegevoegd na 3 minuten:
Naast holistisch denken in de categorie Gezondheid/ Medisch kan je ook holistisch toepassen op filosofie, levensovertuiging en politiek. In alle gevallen gaat het over het "geheel zien".

Toegevoegd na 6 minuten:
In bijgaande bron wordt door Skepsis op een heel andere manier tegen holistisch denken aangekeken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een holistische visie binnen de medische wetenschap is bijvoorbeeld die van Bouwkengt (zie bron):

"een patiënt moet gezien worden als een holistische eenheid, een psycho, somatisch en sociaal wezen.
Het is een uniek persoon die ook als unicum 'behandeld' moet worden; dit kan d.m.v. patiëntgericht verplegen en door het uitgaan van het individu, met zijn eigen wensen en behoeften.

Zelfredzaamheid wordt bevorderd door de patiënt te stimuleren en de mantelzorgers in het zorgproces te betrekken.

Wanneer de zelfredzaamheid van de patiënt tekort schiet, grijpt de verpleegkundige in.
In het gehele verpleegproces loopt de rode draad van methodisch handelen.

Methodisch handelen zorgt ervoor dat de verpleegkundige doelgericht, bewust en procesmatig kan werken".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer waardevol antwoord, en je hebt gelijk het valt niet onder een bepaalde categorie, van wat ik eruit begrijp is een holistisch denker iemand die zichzelf als enige autoriteit waarneemt. Die niet in hokjes denkt. Toch kan ik mij voorstellen dat als men probeert het leven op deze manier te beleven het alles behalve passief is zoals in jou link word uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Skepsis gaat vooral tekeer tegen het holisme in de New Age. Maar een holistisch denkbeeld zoals in het verpleegkundig handboek is eerder een verrijking dan een verarming. Men zegt ook wel dat het holistisch denken vooral in de Aziatische geneeskunst wordt beoefend en de westerse vooral sterk is in het in hokjes denken (dat heeft ook in de medische wereld voordelen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt het misschien door die Aziatische denkwijze dat Amerika en europa tegen een zogenoemde financiele crisis aanzitten en China bijvoorbeeld niet, of heeft het een totaal niks met het ander te maken, deze associatie kwam door jou antwoord bij me op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Als aanvulling op bovenstaand antwoord (wat een goed antwoord is!) even een voorbeeld uit de praktijk. Ik werk als ergotherapeut ook vanuit een holistische visie. Als iemand een arm breekt of een beroerte heeft, kijken we niet alleen naar hoe dit het beste opgelost kan worden met medicijnen of gips, maar ook vooral naar wat dat betekent voor het dagelijks handelen van de persoon en zijn omgeving. Kan iemand zichzelf nog verzorgen bijvoorbeeld? En als dat niet gaat, zijn er dan hulpmiddelen die kunnen helpen? Wat betekent dit voor een partner en het werk van de persoon? Enzovoort enzovoort...