Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op het nieuws was een stuk over onhygiënische ziekenhuizen. Het ziek worden door de bacteriën in ziekenhuizen, gaan die door de luchtwegen, of bloed??

Als het door de luchtwegen is: helpt een mondkapje als je in een ziekenhuis bent tegen de bacteriën?

Als het door bloed (OF verkeerd materiaal oid) is, hoe zorg je er dan voor dat de kans op ziekte hiermee verminderd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doel je op de ziekenhuis bacterie specifiek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk wel, maar ik heb geen idee hoe dit heet. Die bacterie die zo 'hip' is in het nieuws, waardoor ze nu veel meer gaan controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor meer informatie kun ke zoeken naar het "wip" werkgroep infectie preventie. Hierop staan de geadviseerde protocollen bij (voorkomen) van een ziekte uitbraak. Kijk uit voor spookverhalen in reacties. Zodra in nederland iets een gevaar opleverden duikt de ggd er boven op. De mrsa bacterie klinkt heel gevaarlijk. Niemand vertelt echter dat nederland een van de laatste landen is die zich krampachtig probeerden van de bacterie te ontdoen. In bv frankrijk spanje italië is ruim 75% van de bevolking drager van de bacterie!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Meestal door huid-huid of luchtcontact. Je zou een mondkapje kunnen dragen maar als je gezond bent is er weinig risico
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar aanleiding van je reactie, de ziekenhuis bacterie is een beetje omslachtig.
Je moet aan een heleboel voorwaarden voldoen wil je echt besmet worden met deze bacterie.
Het gaat inderdaad om hand-hand besmetting maar dat alleen is niet genoeg. Je moet er ook mee in aanraking komen met slijmvliezen en dit kan door de luchtwegen bijvoorbeeld. Verder moet je meerdere malen in contact komen wil je echt besmet raken. Daarnaast moet je een flink aantal bacterien op je krijgen die zich vermenigvuldigen in je lichaam.

Om nog even verder te gaan over je antibiotica vraag, de Klebsiella bacterie (MRSA bacterie) die nu heerst, is mogelijk een gevolg van toediening van antibiotica bij koeien als gevolg van uier ontstekingen. Dit niet om je onnodig bang te maken, gezonde mensen hebben hier geen last van.
De mensen die hier aan sterven hadden waarschijnlijk al gestorven, waren er zeer slecht aan toe. Alleen dit pakt zo lekker op in de media
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ene kant begrijp ik het wel..alleen ziekenhuizen zeggen ook van de ziekte candida albicans: 'deze krijgen alleen hele zieke mensen zoals kankerpatiënten'.
Helaas weet het ziekenhuis maar weinig over deze ziekte, en heb ik het gehad (candida dan)
Daarom geloof ik het zinnetje: alleen voor erg zieke mensen. Niet echt meer.. Maar toch bedankt voor de informatie. Besmetting zelf is al onwaarschijnlijk, maar ik pas toch op :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja in het ziekenhuis komen (ernstig) zieke mensen om beter te worden.. dus zon bacterie is als een pedo in een kinderdagopvang... veel meer risico dan bv een pedo in een bejaardetehuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oppassen is nooit verkeerd. Alleen dat het ziekenhuis heeft gezegd dat alleen kanker patienten candida kunnen krijgen is absoluut niet waar.
Iedereen is drager van candida en deze kan onder normale omstandigheden geen kwaad. Vaak na of tijdens een antibiotica kuur gaat deze gist zich daadwerkelijk vormen tot een schimmel, vaak in de vagina(niet per definitie). Dit komt door een verstoord evenwicht in de bacterien in de vagina door gebruik van anitbiotica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist omdat jij kan na vertellen Ytje dat je candida gehad hebt, betekend dus dat het voor gezonde mensen niet dodelijk is. Pas als je ernstig ziek bent kan de besmetting dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O en een plusje voor Glennlee + natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glenn, de ziekte die jij bedoeld is een schimmelinfectie, ik heb het over Candida, dit is een gist die voornamelijk in de darmen voorkomt en uiteindelijk ook kan spreiden naar de vagina of de penis.
Maar reguliere artsen geloven niet in de Candida Albicans ziekte bij 'gewone' mensen..geloof mij..ik heb het met mijn arts erover gehad, genezing gebeurd alleen via alternatieve artsen (ook daar ben ik geweest) Daarom ben ik er zo voorzichtig mee :P Toch bedankt voor alle info!
Niet jij maar de ziekenhuizen moeten alles doen om kruisbesmetting te voorkomen. Net zo goed als tandartsen, ambulancepersoneel of wie dan ook die met bloed in contact komt, dat bloed als potentieel besmettelijk moet benaderen, zouden ziekenhuizen er goed aan doen om alle patiënten als drager te beschouwen. Die bacterie wordt inderdaad via direct contact overgebracht. Handen wassen tussen alle verschillende contacten zou al een wereld van verschil maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maar aangezien ziekenhuis ed. dat niet doen, moeten we zelf maar voorzichtig zijn :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaja, maar hoe wil je dat dan doen? Nooit meer iemand een hand geven? Altijd een latex handschoentje aantrekken voordat je een deurknop, geld, een kassabon of wat dan ook aanraakt? Nooit meer naar de kinderboerderij? Ik chargeer misschien wat maar dan heb je toch geen leven meer? Ik denk dat we er beter aan doen om weer eens wat meer richting natuurlijke weerstand te gaan leven: http://www.modderbaard.nl/politiek/rauwe-melk/
De laatste tijd hoor je veel over de Klebsiella-besmettingen in het Maasstadziekenhuis in Rotterdam. Die wordt via direct contact overgedragen, handen wassen is dus het devies.
Overigens word je er niet per se ziek van als je besmet wordt.
Zie hier voor meer info: http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/artikelen/5767/de-multiresistente-klebsiellabacterie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing