Gemiddeld duurt dat 6 tot 8 weken. Maar afhankelijk van de breuk, operatie en je eigen gezondheid kan dit ook langer duren. Je blijft meestal nog wel een jaar last houden van de breuk. Vaak ook bij temperatuurwisselingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit zal ook wel van de leeftijd afhangen, maar het volledig herstel kan, gerekend vanaf de operatie, wel een jaar duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb als zestienjarige mijn sleutelbeen gebroken, en aangezien daar niks aan gezet of geopereerd kan worden, met het gewoon uit zichzelf weer aan elkaar groeien. Voor zover ik me kan herinneren, zat ik met een week of anderhalf, twee weer op de fiets, en kon ik het met een maand weer goed belasten.

Inmiddels zijn we echter 25 jaar verder, en NOG STEEDS kun je de knobbel voelen waar de twee losse delen sleutelbeen iets overlappend weer tegen elkaar aan zijn gegroeid, al is het bultje (dat aanvankelijk een scherp ' trapje' was) wel enorm geslonken. Pijn of last heb ik er nooit meer aan gehad.

ECHTER....door dit ongeval is mijn sleutelbeen wel iets korter geworden (centimeter of twee) en is ook de ruimte waar de zenuwen naar de arm doorheen lopen iets kleiner geworden. Hierdoor heb ik eerder overbelasting van de arm omdat bij zware belasting de zenuwen wat klem kunnen komen te zitten in een ruimte die eigenlijk voor die zenuwen toch al niet overhoudt ; het claviocortaal compressie-syndroom (Of iets dergelijks; kan ook cortoclaviaal zijn) Erg vervelend.

De herstelperiode is dus - afhankelijk ook van je leeftijd en hoe goed je er mee rust natuurlijk - niet eens zo idioot lang als je nagaat dat er niks aan geopereerd kan worden. Maar ook op de lange termijn kun je er incidenteel nog gevolgen van ondervinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn sleutelbeen een paar jaar geleden gebroken.
Het is niet geopereerd, ik moest twee weken in een mitella.
Ik heb er eigelijk geen pijn aan gehad, had nergens last van, en na twee weken mocht ik gewoon alles weer doen.
Het is heel snel genezen.
Het was natuurlijk geen gecompliceerde breuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is verschillend, hangt af van een aantal factoren, onder andere je leeftijd, als je als baby je sleutelbeen breekt bv bij de geboorte duurt het een week of drie, als volwassene een week of 8 en als je osteoporose hebt, vaak bij mensen boven de 50 duurt het langer....

het blijft helaas altijd een zwakke plek, dus oppassen met zwaar tillen....