Hoe komt het dat ik na stoten van mijn scheenbeen een bult als een halve tennisbal op mijn been kreeg?

Vorige week heb ik lichtjes mijn scheenbeen gestoten. Niks aan de hand, dacht ik. Na een uurtje begon het te irriteren, keek ik ernaar en zag een bult als een halve tennisbal.
Na enkele natte zwachtels was de bult bijna verdwenen.
Nu alleen bij opstaan uit een stoel even wat pijn, maar dat verdwijnt weer snel.
Ik verbaas me erover, want waar komt zo'n grote bult ineens vandaan en waarom is er geen blauwe plek te bekennen.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
44K

Het beste antwoord

Juist waar bot dicht onder de oppervlakte zit, kan een verwonding een angstaanjagende bult opleveren. Simpelweg omdat het vocht en de zwelling nergens anders heen kunnen dan 'naar buiten'.
Zo'n zelfde zwelling in pakweg je bovenbeen kan alle kanten op, ook in het diepere weefsel, en zal dus al veel minder groot lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je je niet zo hard stootte werd het geen bloeduitstorting (blauwe plek), maar door een toevallige samenloop van omstandigheden is er bij die botsing toch kennelijk iets onder je huid geraakt en heeft daar een ontsteking of misschien een allergische reactie veroorzaakt. In beide gevallen stuurt het lichaam veel witte bloedlichaampjes op de indringer af waardoor het weefsel snel kan opzetten.
Wat je nu nog voelt is waarschijnlijk het gevolg van het opzetten waardoor het weefsel ter plekke te sterk is opgerekt, maar dit zal waarschijnlijk wel weer vrij snel herstellen.