wat moet je doen als er iemand verdrinkt?

bv. dat je iemand uit het water haalt, maar diegene ademt niet meer. moet je dan een reanimatie geven? of moet je de reanimatie anders doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

1#Zoek altijd hulp, bel 112 en zoek omstanders!

2#Slachtoffer (mits nog in het water) er uit halen, als je geen lifeguard opleiding hebt gedaan kan je op elke (meest veilige manier) de drenkeling naar de kant halen.

Normaal gesproken begint men de reanimatie met 30 borstcompressies om daarna 2x het slachtoffer te beademen, vervolgens weer 30 borstcompressies enz enz.

Echter, bij een drenkeling is de patiënt vrijwel nooit gestopt met ademen vanwege hartfalen, maar vanwege het feit dat de longen vol zitten met water. Het hart is in dat geval dan ook niet het grootste probleem, maar wél het zuurstofgebrek in de bloedbaan.

Bij een drenkeling begin je dan ook éérst met 2x beademen, gevolgd door 30 borstcompressies. Het is zaak dat de patiënt zo snel mogelijk voldoende zuurstof in het lichaam krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Probeer zo gauw mogelijk zoveel mogelijk hulp te halen als je zelf niet kunt reanimeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand verdrinkt of op een andere manier bewusteloos raakt, moet je iemand beademen. Dat kan zijn of haar leven redden. Belangrijk is dat het hoofd van het slachtoffer goed achterover ligt, zodat de ademweg vrij is. Let op, doe dit NOOIT op iemand die nog gewoon zelf kan ademen.

Zie op het filmpje hoe je mond- op mondbeademing kan doen:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051116_ehbo01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in principe niet, gewoon zo snel mogelijk reanimeren
als blijkt dat er geen hartslag of ademhaling is.

Op de kop houden om water uit de longen te krijgen of zo is tijdverspilling.
vaak komt er eventueel al water uit op het moment dat je het slachtoffer op de kant trekt/hijst
dus verspil er geen tijd aan.
bovendien kan je andere verwondingen ernstiger maken
12 jaar geleden
Laat een slachtoffer "nooit" alleen...waarschuw wel per mobiel 112..
Als je niet kunt reanimeren / beademen en er ook geen ander is naast je die het wel kan heeft het slachtoffer pech. Wachten op hulp is dan vrijwel zeker fataal.
Gewoon een keer een filmpje over beademen bekijken kan dan een leven redden.
Je kunt het in zo'n geval eigenlijk niet verkeerd doen want niets doen is nog verkeerder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet zowiezo het alarmnummer bellen. En reanimeren moet je ook doen. Degene moet ook zoveel mogelijk water uitspugen.
Meestal als iemand niet reageert brengen ze een infuus aan met iets dat de hard weer kan laten kloppen.
Ook kun je proberen om hard over het borstbeen te vrijven.

Dit kun je ook allemaal zien om 19.00uur op rtl 7. (elke dag) een progamma waar ze strandwachters volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst hulp zoeken daarna 112 of gelijk redde