Als er hoofdluis is geconstateerd in de klas, krijgt iedereen het dan?

Bij mijn kind is hoofdluis geconstateerd in de klas (NOG niet bij haar zelf), alle jassen hangen aan de kapstok zo`n 10cm van elkaar af zodat de jassen nog wel contact met elkaar hebben (de meeste liggen in luizenzakken en luizencapes). in de klas liggen verkleedspullen, en knuffels en ze zitten vaak langs elkaar in de kring. En met gymmen worden alle kleren bij het aan en uitkleden door de kinderen op een lange bank gelegd. Ligt het dan aan mij, of is de kans op hoofdluis dan ontzettend groot? Mijn kind heeft een luizencape om haar jas, maar er lijken zoveel andere manieren om besmet te worden. ik zou er echt helemaal geen zin in hebben om al die handelingen te moeten doen die bij hoofdluis aan de orde zijn. Wat zou ik bijvoorbeeld nog meer kunnen doen? ik heb eens gehoord dat teetree druppels op kleren druppelen (1-2 druppels per kledingstuk) genoeg is om luizen op afstand te houden, maar ook weer gelezen dat dat helemaal geen nut heeft. Weten jullie wat tips of voorzorgsmaatregelen naast de luizencape?

Toegevoegd na 7 minuten:
kinderen in de leeftijdscategorie 4-5 jaar

groep 1

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk. Als er hoofdluis op school is, heeft ook de school zijn verantwoordelijkheid om deze luizenplaag zo min mogelijk kans te geven.

De kleren uit de verkleedkist, zeker hoeden en petten!, moeten in een dichte vuilniszak een tijd opgeborgen worden.
De kledingstukken van de kinderen moeten niet te dicht bij elkaar neergelegd worden. De leerkracht kan ook tijdelijk bij het gymmen de kinderen hun kleren in een plastic tas op laten ruimen als er niet genoeg ruimte is om alle kleren los van elkaar op te bergen.
Ook knuffels kunnen het beste in deze perioden een tijdje opgeborgen worden. Hoe beter de maatregelen, hoe sneller het probleem de wereld uit is.
Als ouder mag je de leerkracht aanspreken op deze verantwoordelijkheid of dit anders via de oudercommissie doen.

Nu is het niet zo dat perse elk kind hoofdluis krijgt. Het ene kind is er gevoeliger voor dan het andere. Als ouder kun je er niets tegen doen. Hoe schoon de kinderen zijn, hoe de kleren ruiken maakt weinig uit. Wat wel helpt is je kind goed te controleren en, indien nodig zo snel mogelijk maatregelen nemen. Verder die luizencape ook echt gebruiken!

Die druppeltjes helpen volgens mij niet. Preventieve maatregelen en goede voorlichting op school wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ook bij mijn zoons op school is hoofdluis geconstateerd, en dan met name bij de jongste in de klas, groep 1. Hier wordt op school ook gewerkt met luizencapes, alhoewel ik aan de werking hiervan twijfel. Ik ben gisteren naar de apotheek geweest om een luizenkam te halen en heb gevraagd of ik ook iets preventiefs kan doen, gewoon om te voorkomen dat mijn zoons hoofdluis krijgen. Daar werd me verteld dat dit niet helpt, ook teetree druppels hebben geen nut. Gewoon iedere dag controleren op hoofdluis, meer kan je eigenlijk niet doen werd me verteld. Zodra je kind luizen heeft beginnen met behandelen, eerder niet.

Toegevoegd na 24 minuten:
zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdluis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag lijkt veel op mijn eerdere vraag, zie link voor, vind ik, nuttige antwoorden. Wat verder nog tips zijn die, wij als uizenmoeders geven: kinderen met lang haar in een staart, dan hebben de luizen meer moeite om zich binnen te dringen en vast te houden, of lekker kort, of gel in. Daarbij veel kammen met de luizenkam, liefst elke dag, eventueel met cremespoeling.

En als je ze vindt: alles wat te wassen is wassen op 60 graden (beddegoed, knuffels jassen, mutsen sjaals, verkleedkleren, autostoelhoezen) Het huis goed stofzuigen en de zak erna in de container. Na 14 dagen dit herhalen, ivm met uitkomende neten. Ook alle kammen, borstels en haarfrutsels goed reinigen. Je kunt voor een chemische oplossing kiezen, maar alleen kammen (veel kammen en nog meer kammen, minimaal 1 x per dag met een luizenkam) moet voldoende zijn.

Wat niet te wassen is of 14 dagen bewaren in een afgesloten plastick zak of 48 uur in een zak in de diepvries.

Op school en eventueel op de BSO etc aangeven dat er luizen zijn geconstateerd en verzoeken of de verkleedkleren even achter slot en grendel kunnen.

En, een tip van Marleen, logeerpartijen liefst even overslaan. Mijn ervaring is dat zelfs in het zwembad ze niet doodgaan, toen mijn zoon ze had had hij 3 x per week zwemles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat ook in het eerste stuk, haar in staart etc... geen logeerpartijtjes even (met KLASgenoten), verkleedkist (IN DE KLAS) even op slot.....En als het op school voorkomt, gaat het vaak bijna alle klassen door, omdat vaak het hele gezin al besmet is, dus ook broertjes/zusjes in andere klassen. Dus op school of in de klas maakt vaak weinig uit. Ik ben luizenmoeder op de school van mijn kinderen (ongeveer 400 ll) en bij de laatste controle pikte ik er na de zomervakantie 2 uit met luizen, kinderen komen prive nooit bij elkaar en toch 2 in 1 klas. Bij ons wordt ook alleen gemeld dat er luizen zijn en niet in welke klas, en na 2 weken nacontrole.