Hoeveel elementen heeft een mens in zijn lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is in hoge mate afhankelijk van het voedsel dat genuttigd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet in hoge mate!
De hoeveelheden natrium, kalium, calcium e.d. die je binnenkrijgt via je voeding kunnen wel variëren, maar zitten toch echt wel binnen vrij nauwe referentiewaarden (en dit is ook maar een zeer klein percentage van de elementen in je lichaam).

Antwoorden (3)

http://www.lenntech.nl/elementen-periodiek-systeem/menselijk-lichaam.htm

ier staan ze allemaal!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante link. Wel een beetje verraderlijk. De elementen onderaan die lijst bestaan niet bepaald lang genoeg om opgenomen te kunnen worden in het menselijk lichaam. Eigenlijk zouden naar mijn mening niet alle elementen er in moeten staan om het overzichtelijk te houden.
99% van het menselijk lichaam bestaat uit de elementen zuurstof (65%), koolstof (18%), waterstof (10%), stikstof (3%), calcium (1,5%) en fosfor (1%).
De rest is kalium, zwavel, natrium, magnesium, koper, zink, selenium, ijzer, chloride, mangaan, lood, jodium en nog meer mineralen in veel kleinere hoeveelheden.

http://chemistry.about.com/cs/howthingswork/f/blbodyelements.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had het misschien niet verwacht, maar een levend mens bestaat uit allerlei chemische verbindingen.
Deze chemische verbindingen zijn opgebouwd uit een aantal
grondstoffen die alle mensen in hun lichaam hebben.
Eigenlijk is de mens dus ook een stukje scheikunde.

Zo`n grondstof wordt ook wel een element genoemd.
Al deze grondstoffen leven zelf niet.
Maar de reacties tussen de verschillende grondstoffen zorgen voor het verschijnsel dat we leven noemen.

Een mens bestaat voor 64% uit water

Welke grondstoffen zitten er allemaal in je lijf?

Een mens bestaat voor 64% uit water.
Water bestaat uit de grondstoffen waterstof en zuurstof.
64% van de totale hoeveelheid waterstof en zuurstof in ons lichaam wordt dus al opgemaakt door het water in ons lichaam.

Als voorbeeld is een mens van zeventig kilo genomen.
Deze mens is hier opgesplitst in al zijn grondstoffen.
Daarnaast staat hoeveel kilogram hij van alles heeft.

Waterstof 6.7 kg
Zuurstof 45.5 kg
Koolstof 13.0 kg
Stikstof 2.3 kg
Calcium 1.1 kg
Fosfor 0.7 kg
Natrium 0.5 kg
Kalium kleine hoeveelheden
Zwavel kleine hoeveelheden
Chloride kleine hoeveelheden
Magnesium kleine hoeveelheden
IJzer kleine hoeveelheden
Sporenelementen kleine hoeveelheden

Calcium zit in je botten.
Natrium en kalium zitten in je zenuwen en spieren.
Natrium, kalium, calcium en ijzer vind je in je bloed.
Zwavel en stikstof zitten in eiwitten. Eiwitten zorgen ervoor dat er allerlei reacties in ons lichaam kunnen plaatsvinden.
Fosfor tref je aan in de energiecentrales van onze lichaamscellen en in DNA
en RNA, de bouwvoorschriften van ons lichaam.
Ook in je botten en tanden kun je fosfor vinden.
Zuurstof en koolstof tenslotte vind je overal in je lichaam.

In feite is alles in je lichaam zoals bijvoorbeeld je skelet, je organen en je haren een combinatie van een aantal van deze grondstoffen.
Ze vormen de bouwstenen van je lijf.

Hoeveel je van alle verschillende grondstoffen hebt hangt bijvoorbeeld af van je leeftijd en je geslacht.
Vrouwen hebben meer vet en minder water dan mannen.
Kinderen hebben naar verhouding meer water dan oudere mensen.

Je lichaam heeft al deze grondstoffen nodig.
Je kunt je lichaam helpen door voeding te kiezen waar deze grondstoffen inzitten, want je raakt dagelijks door vochtverlies kleine beetjes kwijt.