Een aantal dagen last van oorsuizen/oorpiepen door geluid rookmelder?

Afgelopen maandagavond is hier de rookmelder afgegaan (3 tegelijk, geschakeld) dit duurde een minuut of 3.
Nu heb ik sinds die tijd last van oorsuizen/oorpiepen. En overgevoeligheid voor het minst of geringste scherpe geluid.

Morgen naar de huisarts, maar ik ben toch benieuwd of iemand hier al meer over kan vertellen?
Of deze piep vanzelf over gaat? (nu dus 3 dagen). Hoelang dit kan duren etc?

Het kan toch niet zo zijn dat ik in 3 minuten door een rookmelder mijn gehoor levenslang hebt beschadigd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Je kunt gehoorschade oplopen als je langere tijd aan meer dan 80 decibel blootgesteld wordt. Een gemiddelde rookmelder heeft een geluidsniveau van 85 decibel.

Drie minuten moet je niet zien als langere tijd, maar je oren hebben toch een aardige klap gekregen. Dit kan tot gevolg hebben dat je tijdelijk oorsuizen/piepen hebt, maar als het goed is moet dit vanzelf overgaan.

Probeer wel om niet aan harde geluiden blootgesteld te worden, want dat zou het herstel kunnen bemoeilijken.