Hoe kan ik mij het best concentreren?

Als ik bijv. huiswerk maak.
Ik heb best een lage concentratievermogen,dus als ik huiswerk maak,doe ik er best lang over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer je een laag concentratievermogen hebt, moet je ervoor zorgen dat alles wat jou uit je concentratie kan halen, weggehaald wordt.
Met andere woorden: Verwijder alle prikkels uit de omgeving van je bureau.

Dan moet je niet alleen denken aan tv, radio, telefoon en pc, maar vooral ook aan foto's, beeldjes etc.
Kortom: Alles waar je bij zou kunnen wegdromen.
Verder moet de omgeving zo rustig mogelijk zijn: Geen felle kleuren, geen rommel, geen lawaai, geen overdaad aan meubels.

Zorg dat je het niet koud of warm hebt, zorg dat er een raampje open staat voor de frisse lucht en zorg voor goed licht: niet te weinig maar ook zeker niet te fel licht.

Plan van te voren rustpauzes in, bv elk uur tien minuten rust, wat drinken of eten, even ontspannen.

Plan ook in wanneer je gaat stoppen met je werk, en doe daarna nog iets leuks voor jezelf.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Muziek uit. Dat is één. En twee. En drie eigenlijk ook. En in een ruimte gaan zitten waar je zo min mogelijk wordt afgeleid. De woonkamer is bijvoorbeeld niet geschikt als daar mensen praten of teevee kijken.

Als je concentratievermogen laag is, deel je werk dan op in kleine brokjes van een half uur ofzo en wissel het af met actievere bezigheden (dus niet teeveekijken of computeren).

Probeer dat halve uurtje langzaamaan te rekken tot drie kwartier ; da's lang genoeg achter elkaar. En wissel leer- en maakwerk met elkaar af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jajajaja...ik ga gelijk beginnen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk Lampje, sterker nog, heel veel mensen denken dat. En voor alle werk met uitzondering van hoofdarbeid kan dat ook gelden, maar er zijn genoeg studies naar gedaan om inmiddels te hebben kunnen vaststellen dat geen of uitgesproken rustige (instrumentale) muziek geen kwaad kunnen ; alle overige muziek leidt af. Dus als je al concentratieproblemen hébt, en daar hebben we het hier over, is het gewoon geen goed plan. Alleen bij veel omgevingsgeluid (verkeer, bouwvakkers) kan rustige achtergrondmuziek juist weer helpen.
Muziek uit, zoals al gezegd.
Computer uit.
Tv uit.
Eigenlijk dus alle elektronica uit. Probeer de plaats waar je werkt vrij te houden van afleidende dingetjes.

Als je merkt dat je wordt afgeleid zou je kunnen overwegen om even 5 minuutjes datgene te doen waardoor je afgeleid wordt of daarover na te denken. En daarna weer door te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rooster speciale huiswerk tijden in en zorg ervoor dat je vrienden en vriendinnen dit ook weten. Op die manier zullen ze je niet bellen of storen en ben je niet geneigd omdat leuks te gaan doen als ze bellen. Bij mij werkt dit enorm goed.

In het begin is het raar daarna is het heerlijk om gewoon te weten wanneer je huiswerk maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe je je het best concentreert is voor iedereen anders. Vroeger met het huiswerk maken had ik het liefst muziek aan, maar dan wel heel zachtjes en bij voorkeur klassiek.
TV hadden we toen nog niet dus dat was niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie ik:)
Ik heb daar zelf ook altijd moeite mee gehad. Ik was altijd afgeleid door de kleinste dingen.
Je moet je omgeving zo minimalistisch mogelijk maken, dus een opgeruimd bureau. Verder moet je een voor jezelf overzichtelijke planning maken waar je je aan houdt, en dan de leergedeeltes kort houden.
En als laatste... ik weet niet hoe oud je bent, en hoeveel slaap je nodig hebt, maar voor mij werkte het bij tentamenperiodes bijv. het beste om midden in de nacht mijn wekker te zetten. Dan was het pikdonker, en meestal erg stil buiten, en dus totaal geen afleiding. Hierdoor kon ik dus 's nachts het meest in mij opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek uit, zeggen sommige mensen hier boven, maar bij mij leiden geluiden uit de omgeving me juist af, dus ik zet wel graag muziek op. Wel van een taal die ik totaal niet kan verstaan, zoals Italiaans of Spaans, zodat ik niet op de teksten kan gaan letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belonen helpt; het heeft een sterk leereffect en verlengt de concentratie. Stel jezelf iets in het vooruitzicht; dat je iets leuks mag doen als de helft af is bv. Niet smokkelen, beloon jezelf pas als het gestelde doel echt bereikt is!

Toegevoegd na 1 minuut:
Vermoeidheid speelt ook nog een rol. Wanneer je weinig energie hebt, is het lastiger om geconcentreerd te blijven. Of een mok met waterachtige substantie om een uur of vier nou de beste oplossing is weet ik niet, maar suikerdipjes en algemene vermoeidheid zijn wel dingen om bij jezelf in de gaten te houden. En weer geldt: wat voor iemand anders werkt, hoeft voor jou niet te werken. En andersom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op tijd naar bed en zorgen dat je de volgende dag helemaal bent uitgerust.
Sterkte ermee!