Kun je de mexicaanse griep ook meerdere keren krijgen?

Ik heb nu de mexicaanse griep en omdat ik in een risicogroep val slik ik nu Tamiflu. Maar kan ik het nog een keer krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beterschap!

Het beste antwoord

Als je de mexicaanse griep hebt doorgemaakt, ben je voor tientallen jaren immuun tegen dat specifieke virus, en tgen andere griepvirussen van dezelfde familie (H1N1) Daaarom worden juist oudere mensen niet of niet zo erg ziek van de mexicaanse griep. De spaanse griep van 1918 en 1919 was ook een H1N1 griep, en heeft toen erg veel slachtoffers gemaakt. Wie toen al leefde en de griep heeft gehad (vrijwel iedereen dus) krijgt nu geen mexicaanse griep. Je bent echter niet immuun tegen de gewone seizoensgriep, en ook niet tegen de virussen die de gewone verkoudheid veroorzaken, (die door velen ook met het woord 'griep' worden aangeduid als er maar een beetje koorts bij is..) De Mexicaanse griep zal je nooit een tweede keer krijgen. Tegen dat het virus zover gemuteerd is dat je immuniteit niet meer werkt, heeft de griep ook weer een andere naam gekregen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou, beterschap! Als je een virus echt goed onder de leden hebt gehad, is de kans dat je het nog een keer krijgt bijzonder klein.
Door het virus te hebben gekregen, heb je je eigen afweerstoffen aangemaakt tegen dat bepaalde virus, en ben je er voortaan niet meer vatbaar voor.
Lekker uitzieken hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het grote voorbeeld van een virusziekte is dat je hem in principe maar een keeer krijgt waarna het lichaam de antistoffen aanmaakt waarmee de virussen bestreden worden. Het hele entingsprogramma is dan ook op deze leest geschoeid, je word geinjecteerd met een hele zwakke vorm van het virus waarna het lichaam de antistoffen aanmaakt en het virus te lijf gaat, als je nu besmet word met de echte ziekteverwekker herkennen de antistoffen deze en vernietigen het virus nog voordat je ziek word.maar omdat sommige virussen zich snel veranderen is het soms moeilijk een vaccin te ontwikkelen (hiv bijvoorbeeld) het riepvirus h1n1 zal je niet meer ziek kunnen maken als je nu genezen bent maar andere influenzavirrussen nog wel.(bijvoorbeeld h1n5 )
verder van harte beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ze boven zeggen is waar, alleen... en virus, muteert zo snel, dat de volgende aanval helemaal niet zeker door jouw afweersysteem behoeft te worden herkent. Helaas Pindakaas.