Welke voeding ( vitaminen ) heb je nodig om te groeien ? Ik ben 15,5 jaar en 1m67 groot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Ons lichaam heeft voedingsstoffen nodig. Om te groeien natuurlijk, maar ook om voortdurend ons lijf te vernieuwen.
Elke paar jaar is elke cel in ons lichaam (behalve zenuwcellen) helemaal vernieuwd. Aan de buitenkant, bij huid, haar, nagels, is die permanente vervanging goed te zien.

Voedingsstoffen zijn ook nodig om alle organen in het lichaam goed te laten functioneren. En natuurlijk om energie op te doen.

Wie veel rommel in zijn body stopt, kan niet verwachten dat dat resulteert in een gezond lichaam met gezonde gedachten.

Je krijgt voldoende voedingsstoffen binnen als je eet volgens de aanbevelingen uit de Schijf van Vijf, of uit elke afdeling van de voedselpirimide.

Drie hoofdgroepen
De nuttige stoffen in voeding zijn op te delen in drie hoofdgroepen (eiwitten, koolhydraten en vetten) plus vitaminen en mineralen. Ze hebben globaal de volgende functies:

• eiwit is nodig voor de opbouw en het onderhoud van het lichaam
• koolhydraten (suiker, meelproducten) leveren energie
• vet levert energie en bouwstoffen en er zitten vaak vitaminen in
• water is echt overal voor nodig
• zouten leveren onmisbare bestanddelen voor opbouw en onderhoud
• vitaminen en spore-elementen zijn onmisbare specifieke deeltjes voor opbouw, onderhoud en functioneren van het lichaam

Dus wie echt in de groei is, of krachtsport bedrijft, kan best vlees eten. Wielrenners eten dagelijk borden vol met pasta, maar verbruiken al die ernergie ook elke dag weer. Wie zich wat slapjes voelt, doet er goed aan fruit te eten: daarin zitten vitamines en koolhydraten, en bijna geen vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwacht niet te veel van de vitaminen. Je moet het hebben van je groeispurt. Ik heb ze gehad rond mijn 15e en ben nu 2 meter. Dus kan nog van alles gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
welke vitamine?
hangt ervan af
als je naar een dokter gaat om je lengte kan hij je groeipillen geven
nee dit is geen magisch middel er zitten hormonen in die kunstmatig groeispurten activeren

ook kan je wachten ik ben ook 15.5 en ik groei nog steeds als een speer 1.84 nu jaar geleden 1.78 staat op me i.d. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon gezonde voeding, veel brood, aardappels, rijst, groenten en fruit. Kijk maar wat het bureau voor gezondheidsvoeding voorschrijft. Om te groeien zal voeding en/of vitaminen daar weinig invloed op hebben.

Hoe lang je wordt net als hoe dik (hoewel je daar in het algemeen natuurlijk wel invloed op hebt) is grotendeels afhankelijk van je genetische aanleg en erfelijk bepaald.

Belangrijker bij het beantwoorden van die vraag is dan ook meer, hoe lang zijn je ouders, broers, zussen. Zijn die aan de kleine(re) kant dan zul je waarschijnlijk niet heel erg lang worden - hoewel dit ook niet altijd zo hoeft te zijn - en je daar uiteindelijk bij neer moeten leggen.

Maar als je 15,5 bent kun je nog jaren groeien en heel dikwijls komt er op jouw leeftijd nog een groeispurt. Dus wie weet hoe lang je nog wordt, maar nogmaals zijn je ouders niet erg groot dan zul je normaal gesproken ook niet heel veel groter worden.

Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Zie voor gezonde voeding de volgende site:
www.voedingscentrum.nl/
Ceeve
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi. Mijn vader is 1m78 , moeder 1m64 en men zus die nu volgroeid is is 1m70 , dus wat denk je ? Alvast bedankt
Ceeve
12 jaar geleden
Ik denk dat je toch zeker de lengte van je vader zult halen, maar waarschijnlijk wel iets meer. Heb je geen broer ?
Mijn moeder was 1.65 mijn vader 1.82 en ik ben zelf 1.86.
Je moet eens aan je ouders vragen of ze geen grafiek hebben van het consultatiebureau. Want daar hebben ze je regelmatig opgemeten. Je kunt het ook aan je huisarts vragen.
Ik zou me geen zorgen maken en vooral goed en gezond eten en geen of heel weinig junkfood.
Gezonde voeding bevat méér dan alleen vitamines en mineralen. Maar de hoeveelheid vitamines en mineralen die je nodig hebt staan in de tabellen in de bijgevoegde bron.

echter heb je nog geen abnormale lengte voor je leeftijd
een gemiddelde lengte voor een meisje van 15 is namelijk 167,1, een gemiddelde lengte voor jongens van 15 is 174,4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om optimaal te kunnen groeien heb je in de eerste plaats een volwaardige voeding nodig. Dat lukt vrijwel niemand consequent iedere dag van het jaar maar door er wel naar te streven kom je echt al een aardig eind. Aan voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten zal het in de gemiddelde voeding niet ontbreken.

Niet eens ben ik het met de stelling dat je daardoor ook alle noodzakelijke vitamines en mineralen in voldoende mate binnenkrijgt. Een groot aantal bevolkingsgroepen (kinderen, zwangeren, ouderen, mensen met een donkere huid of bedekkende kleding) wordt aangeraden extra vitamines te gebruiken (o.a. D, foliumzuur, K).

Als je een gezondheidsprobleem hebt of een goede reden om te veronderstellen dat je tekorten hebt dan is het verstandig om daar in de eerste plaats aandacht aan te besteden. Zonder dat zou je een laaggedoseerde multivitamine, eventueel aangevuld met vitamine C kunnen overwegen. Dat kost je de kop niet. Nogmaals, van de officiële instanties hoeft het niet maar ik vind het aan te raden om een individuele afweging te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je uiteindelijke lengte is grotendeels genetisch bepaald. Zoals ik bij je vorige vraag al zei:
Gezien de leeftijd van je ouders zou je lengte gemiddeld gezien 1,70 worden, met een marge van 5 centimeter, dus 1,65-1,75.
Er bestaat niet een specifiek voedingsmiddel waar je van groeit. Gezond eten, gezond leven, en dan zie je wel hoe lang je uiteindelijk wordt.
En stel dat je niet zo heel lang wordt, dan zul je daarmee moeten leven - zo klein ben je nu al niet, dus dat zal wel lukken lijkt me.