Waarom kunnen sommige mensen niet tegen bloed?

Sommigen hebben er totaal geen moeite mee, anderen vallen flauw bij de aanblik van bloed.

Zit dat tussen de oren? Is het een gevolg van een trauma?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (4)

In het geval van flauwvallen bij het zien van bloed, komt dat met name vanwege problemen met het autonome zenuwstelsel, dat verantwoordelijk is voor veel van onze lichamelijke functies, met inbegrip van de regulering van de bloeddruk, hartslag en onze reacties op angst en emotionele stress. Vasovagale collaps, meestal veroorzaakt door onaangename fysieke of emotionele stimuli (bijvoorbeeld pijn, schrik, het zicht van bloed), gebeurt meestal wanneer een persoon rechtop staat. Het gevoel van angst of angst bij het zien van bloed is de oorzaak van het intreden van het flauwvallen:

* Daar hart sneller en sterker klopt [een reactie van het autonome zenuwstelsel bij het zien van bloed], geeft het een verkeerd signaal aan receptoren in de hartkamers dat de ventrikel is gevuld met bloed.
* De receptoren sturen een bericht aan het zenuwstelsel dat de bloeddruk te hoog is. In feite is de hartkamer niet vol en de bloeddruk te laag.
* Wanneer de hersenen het foute bericht ontvangen, vertraagt de hartslag en veroorzaakt verdere verwijding van de bloedvaten.
* De bloeddruk daalt zelfs nog lager, er wordt minder bloed gepompt naar de hersenen en het risico op flauwvallen neemt toe.
14 jaar geleden
Mijn moeder wilde verpleegster worden. Dit lukte niet, want zij kon niet tegen het zien van bloed. Mijn oudste zus heeft dit nog extremer. De grap was dat zij medicijnen ging studeren. Zij kon iemand prima verbinden, maar zodra ze klaar was, viel ze flauw. Ze moest een andere studie kiezen.
Ik ben ook niet echt gek op bloed, maar een dergelijke reactie vertoon ik niet. Maar mijn oudste zoon daarentegen is totaal incapabel om te reageren als hij bloed ziet. Eén van de eerste dagen dat hij naar de middelbare school ging, reed een bromfietser te dicht langs zijn hand. Er zat een klein schrammetje op zijn hand. Mijn zoon heeft zijn fiets met boekentas langs de weg laten liggen, is volkomen duizelig en verdwaasd naar huis gelopen. (Ik heb overigens niet erg empathisch gereageerd op dat moment).

Mijn zus heeft geen trauma aangaande bloed opgelopen, mijn zoon ook niet. Van mijn moeder durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Bij mijn zus is de reactie ook heftiger dan mij mijn moeder. Ook is het geen fobie. Er is geen angst of paniek.

Ik weet dat het ieen emotionele reactie is die maakt dat hun hun bloeddruk plotseling daalt bij het zien van bloed. Hierdoor kunnen ze duizelig worden en soms ook daadwerkelijk het bewustzijn verliezen.

Binnen mijn familie ga ik bijna denken dat het erfelijk is.
Maar over het waarom tast ik volledig in het duister.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij hebben hier waarschijnlijk gemerkt of ongemerkt een slechte ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben veel films gezien en daardoor bang , of allergie ofwel Door hun zenuwen