Moet een waterleidingbedrijf melden dat er iets mis kan zijn met het water dat zij leveren?

En zo ja, op welke wijze?
Bij ons in de omgeving is een waterstoring geweest. Dit is opgelost, we hebben weer water sinds een uur of 12, dat ik dan ook lustig heb gebruikt. Nu horen we op het landelijke nieuws dat water in onze omgeving gekookt moet worden voor consumptie. Na wat zoeken op internet blijkt de waterleidingmaatschappij dat inderdaad te adviseren tot zaterdag. Wij wisten van niets. Er zijn vast meer mensen die deze waarschuwing niet via radio en internet hebben meegekregen, als ook mensen die door bepaalde omstandigheden niet eens hebben meergekregen dat er een storing is geweest en er iets mis zou kunnen zijn met het water.
Is de maatschappij niet verplicht om iedereen persoonlijk (via een folder of huis aan huis bezoek) op de hoogte te stellen van een dergelijk gezondheidsrisico?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat is het bedrijf verplicht!
Ik heb het zelf al eens meegemaakt,dat er een dergelijke brief in mijn brievenbus lag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil nog even melden dat wij sinds gisteren pas weer het water mogen drinken zonder te koken. Er zat werkelijk een bacterie in.
Bedankt voor je antwoord. +10

Andere antwoorden (2)

Kom je uit de omgeving van hulst? Ik denk zeker dat de waterlijdingsmaatschappij je er van op te hoogte hoort te stellen als je het water niet 'gewoon' kunt drinken.
het onderstaande bericht is te vinden op nu.nl.
(let vooral op het stukje dat het water gewoon drinkbaar is terwijl het water een bruine kleur kan hebben)

als dit op jouw omgeving van toepassing is , is de informatie ook nog eens behoorlijk tegenstrijdig.
en totaal niet duidelijk voor de consument.

HULST - Ongeveer 30.000 huishoudens in Hulst (Zeeland) en omgeving hebben door een breuk in de waterleiding sinds maandagavond 23.00 uur geen water.
Dat heeft energieleverancier Delta dinsdag gemeld.

Het lek is inmiddels gevonden en monteurs zijn bezig het gat te dichten. Dit kan nog enige uren duren.

Als er weer water uit de kraan komt, kan het een bruine kleur hebben, maar het is gewoon drinkbaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het waterlijdingsbedrijf is jouw verplicht zo snel mogelijk op de hoogte te stellen,
een brief zou in dit geval te lang op zich laten wachten.
de media is een goed middel voor dit soort gevallen omdat dit sneller is. maar naar ik begrijp was dit niet snel genoeg en ook nog eens niet duidelijk. naar mijn idee alle rede tot klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad hoorden wij 's ochtends dat het water gewoon drinkbaar zou zijn, terwijl we 's avonds hoorden dat we het zouden moeten koken.
Mijn man heeft vandaag gebeld, aangezien wij beide gisteren van het water hebben gedronken. Het antwoord wat we kregen was dat we de informatie ook van internet kunnen halen. Ook werd vertelt dat VANDAAG (dus een dag te laat) de folders over het koken in de bus zullen vallen. Ik zit te denken om de krant hierover in te lichten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze link zeggen ze dat het water gewoon drinkbaar is: http://www.nu.nl/algemeen/2072708/hulst-en-omgeving-zonder-water.html Vandaag pas het bericht dat het water eerst gekookt moet worden: http://www.nu.nl/algemeen/2072708/hulst-en-omgeving-zonder-water.html Er is duidelijk een fout gemaakt in de berichtgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,twee keer zelfde link.
Dit is het laatste artikel: http://www.nu.nl/algemeen/2072951/waterleiding-hulst-gerepareerd.html
Gemeente Hulst

Persbericht - 01.09.2009

Kookadvies drinkwater Oost-Zeeuws-Vlaanderen

Naar aanleiding van een breuk in de waterleiding (31 augustus / 1 september 2009) geeft Evides uit voorzorg een preventief kookadvies voor drinkwater in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Geadviseerd wordt om water circa 3 minuten te koken alvorens het te drinken. De mogelijkheid bestaat dat de lekkage effect heeft gehad op de kwaliteit van het leidingwater in de gemeente Hulst. Om dit vast te stellen zijn watermonsters genomen. De testresultaten zijn op zaterdag 5 september 2009 bekend. Daarom geldt het kookadvies minimaal tot en met zaterdag 5 september 2009. Het is van kracht voor de gehele gemeente Hulst. U kunt het water wel zondermeer gebruiken voor wassen, douchen, het doorspoelen van het toilet, en dergelijke.

Zodra de onderzoeksresultaten zijn ontvangen en zijn goed bevonden, wordt in de gemeente Hulst huis-aan-huis een groene kaart verspreid. Hierop staat aangegeven, dat het kookadvies niet langer van kracht is. Zolang u geen groene kaart ontvangt, wordt u geadviseerd het water te blijven koken.

Om de burgers in Oost-Zeeuws-Vlaanderen te informeren over het preventieve kookadvies, wordt vandaag (dinsdag 1 september 2009) gestart met het huis-aan-huis verspreiden van een zogenaamde kookadvies-kaart van Evides. Dit gebeurt in de gehele gemeente Hulst. Op 2 september 2009 wordt daarnaast het preventieve kookadvies voor drinkwater via een advertentie in de regionale dagbladen nogmaals onderstreept.

Schadeclaims
Eventuele schadeclaims kunnen worden gezonden aan: DELTA Infra, T.a.v. DCC, Anthony Fokkerstraat 8, 4462 ET Goes.

Voor nadere informatie of vragen kunt u terecht bij de Klantenservice van Delta: tel. 0800-5150.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, erg leuk dit persbericht, maar een eerder bericht gaf aan dat het water gewoon te drinken was en daarbij hebben we net vernomen dat VANDAAG (dus een dag te laat) de kookadvieskaartjes pas worden rondgebracht. Ondertussen hebben mijn man en ik al flink wat van het (eventueel) vervuilde water binnen gekregen. Ik vind dit een heel slechte zaak.
AWM
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Ze schrijven ook slim, dat op 1 september *wordt gestart* met het huis-aan-huis verspreiden.
Dat ze het niet zouden redden bij alle huishoudens wisten ze toen al. Het is natuurlijk ook een hele klus, maar leuk is het niet. Hopelijk valt het mee....