Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vanaf welke leeftijd mag je zelf beslissen bij iemand anders te wonen? ik moet het dringend weten help me, alstublieft

ik wil weg uit dit huis ik ben 16 en wil niet meer bij mijn moeder en stiefvader wonen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Totdat je 18 jaar bent dan beslissen je ouders niet meer over je
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de onderstaande website kunnen ze je de informatie geven die je nodig hebt. Je gaat naar de website, dan krijg je aan de linkerkant allemaal items in hele grote gekleurde letters, je klikt wonen aan en daar kun je je vraag stellen:

JIP Adressen - JIP.org - Jongeren Informatie Punt
JIP.org - Jongeren Informatie Punt. Adressen. Sex · Werken · Drugs · Recht · Geld · Hulp · Wonen · School · Vrije Tijd · Buitenland ...
www.jip.org/nl/node/393 - In cache - Vergelijkbaar

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jonger bent dan 18 jaar bestaan er kamertrainingsprojecten. Je kunt je niet zelf aanmelden, dit gaat via een plaatsende instantie, bijvoorbeeld Bureau Jeugdzorg.

Je komt hiervoor in aanmerking als je echt niet meer thuis kunt wonen. Je woont dan met meerdere jongeren in een huis. Je hebt een eigen kamer en je deelt de keuken, douche en toilet. Er is dagelijks een begeleider aanwezig, in sommige projecten zelfs 24 uur per dag.

Hieronder de website van Bureau Jeugdzorg. Daar vind je mensen die naar je luisteren en je helpen een oplossing te vinden.

http://www.bureaujeugdzorg.info/Jeugdigen/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot 18 jaar zijn je ouders daar voor verantwoordelijk ,maar met 12 jaar kun zelf beslissen bij welk ouder deel je wilt wonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ouders zijn gescheiden begrijp ik uit je vraag. Vanaf je 12 jaar kun je er voor kiezen bij je vader of je moeder te wonen. Hiervoor is echter wel de rechter en jeugdzorg nodig. Als je het niet hierover hebt maar gewoon weg wil dan moet je wachten tot je 18 de jaar.
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Als het om één van je ouders gaat heb je idd vanaf je 12e inspraak in bij welke ouder je wilt wonen (zie vorge reacties), en daarmee houdt een rechter dan rekening (maar doet dus niet altijd wat jij zou willen, een rechter maakt op vele gronden zijn overweging). Als je echter bij iemand anders dan je ouders zou willen wonen, dan zou je vanaf een bepaalde leeftijd, ik geloof 15 jaar, ook een emancipatie kunnen aanvragen. In het kort komt het er dan op neer dat je handelingsbekwaam moet worden verklaard, wat er dan weer in het kort op neer komt dat je vanaf dat moment juridisch als volwassen wordt beschouwd en je eigen beslissingen kan/mag nemen.
Dit word niet zomaar gehonoreerd door een rechter, dus je zult je hele situatie moeten uitleggen: waarom wil je niet meer bij hen wonen? Maar als de rechter het met je eens is, kun je dus idd zelf beslissen waar je gaat wonen.
Succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing