Ik zit met een oorontsteking. Ik heb liever een alternatief en dus onschadelijk geneesmiddel ipv medicatie. Kruiden of zo. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicatie is niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
behalve antibiotica die men soms voorschrijft bij oorontsteking ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of als je zwanger bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet waar dat een alternatief zoals bijv. kruiden altijd onschadelijk zijn. Sterker nog; vaak zijn die niet getest en kunnen dus juist schadelijker zijn dan de random geneesmiddelen.

Het beste antwoord

Als je een oorontsteking hebt kun je toch beter naar je huisarts gaan voor AB druppels want je moet zuinig en voorzichtig zijn met je gehoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo is het precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Mesher. @Titiene
Het beste kun je vragen om Bacicoline of Otosporin.

Andere antwoorden (4)

-Maak oordruppels van sint janskruid olie en toverhazelaar.
-Een teentje knoflook met honing in je oor stoppen
-Drink honing met citroen (helpt slijm op te lossen)

Er zijn nog meer tips te vinden op de onderstaande site.
Beterschap.

Toegevoegd na 23 minuten:
Er is meestal geen andere behandeling nodig dan pijnstilling. Volgens de huidige inzichten is er voor een arts nog maar zelden een reden om antibiotica te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had misschien een tijd geleden ook een oorontsteking, ik kreeg inderdaad oordruppels mee.

en misschien heel handig om te weten ik moest gaan stomen, dat opent o.a. de buis van Eustagius. Het heeft bij mij een aantal klachten weggenomen zoals de druk op je trommelvliezen.

Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oorontsteking is normaal gesproken geen ernstige aandoening. Het komt nauwelijks voor dat er gehoorschade optreed na een oorontsteking, maar het kan dus wel.
Ik heb als kind heel vaak oorontstekingen gehad. Daardoor heb ik littekenweefsel op mijn trommelvliezen gekregen waardoor ik dus nu wel een slechter gehoor heb.
Daarom zal ik je niet aanraden om een doktersbezoek te mijden.

Wat je wel zelf kan doen;
Om het herstelproces te versnellen en de pijn te verzachten zijn er een aantal ding die je zelf kunt doen.

Veel water drinken
Paracetamol innemen
Klaren (alleen is dit pijnloos gaat)
Hoofd kantelen naar het ontstoken oor

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je een oorontsteking hebt, dit brengt de koorts omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Paracetamol verlaagt de pijn en is ontstekingsremmend. Klaren kan de drukverschillen in je oor weer op "normaal" krijgen. Doe dit alleen als het niet pijnlijk is. Wanneer je op bed ligt is het verstandig om op het oor van de ontsteking te gaan liggen. Er loopt dan soms een beetje "troep" uit je oor naar buiten. Was de ochtend daarna wel je kussensloop even!

Wanneer de oorontsteking veel pijn veroorzaakt of als er kans is op gehoorschade zal de huisarts antibiotica voorschrijven. De antibiotica zal de oorontsteking binnen 10 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als je al langere tijd meer dan 40 graden koorts hebt. Dit gebeurt gelukkig zelden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Verlicht een oorontsteking die het gevolg is van een neusverkoudheid met neusdruppels op basis van xylometazoline, fysiologisch serum of het inademen van warme waterdamp. Ze versnellen de genezing niet, maar kunnen ervoor zorgen dat je je iets beter voelt.

Kauwgom waarin xylitol is verwerkt kan ervoor zorgen dat de druk verdwijnt en de pijn afneemt, terwijl de xylitol die in de mond en keelholte vrijkomt er voor zorgt dat voorkomen wordt dat de bacteriën passeren op weg naar het oor.
Studies hebben aangetoond, dat het gebruik van kauwgom met xylitol de kans op oorontstekingen reduceert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kind kreeg ik bij oorontsteking altijd een watje met slaolie in mijn oor, wat de pijn erg verzacht. Verder kan echina force helpen voor verbeteren van je weerstand. Maar ik zou wel overleggen met je huisarts.