Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je door duimzuigen van kleins af aan een platte duim krijgen?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een platte duim misschien, een natte duim zeker!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Ja bij mij wel,maar het verschil is niet zo erg groot en ik spreek over zo'n 38 jaar geleden dat ik voor het laatst geduimd heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als platte duimen in de familie zitten wel. Genetisch bepaald dus. Niet door het zuigen
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Een beetje vervormd wel ja.
Maar er is meer...

Het is niet alleen een raar gezicht als een wat ouder kind duimt. Lang doorgaan met duimen kan verschillende vervelende gevolgen hebben:

De tong komt in een verkeerde stand te staan, waardoor het kind problemen krijgt met slikken en praten.
Verkeerde stand van de tanden, zodat problemen met eten en praten ontstaan.
Misvormde bovenkaak en gehemelte, waardoor het neustussenschot scheef kan groeien.
Openstaande mond en mondademhaling. Hierdoor vermindert de beschermende werking van het speeksel. Het kind loopt een grotere kans op tandvleesontstekingen en gaatjes in de tanden en kiezen.

http://www.gezondheidsnet.nl/platte-buik-en-buikspieren/artikelen/504/leer-duimzuigen-af
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb flink geduimd tot mijn 13e jaar (ben nu 41), geen van de bovengenoemde problemen gehad, ook geen platte duim of naar voren gegroeide tanden. Geen idee of ik representatief ben voor alle duimers, maar zo is het bij mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu 20 en duim al sinds mijn 2e, mijn duim is wel iets platter geworden maar je ziet niet veel verschil ik heb wel een bultje op de bovenkant van mijn duim gekregen omdat ik daar met mijn tanden automatisch op bijt maar verder heb ik er geen klachten door gekregen en ik leef nog steeds dus zo heel slecht is het niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan,je nagelbed kan vervormen,evenals dat je tanden gaan scheef staan en je gehemelte vervormd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deed het vroeger ook, ik heb er alleen 2 verschillende duimen aan over gehouden. ze lijken niet meer op elkaar maar platter dat niet ...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding