hoe komt het dat ons haar donker worden wanneer het nat is?

Als je bijv. douche dan is het wat donkerder, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als in materiiaal kleine structuren aanwezig zijn zoals scheurtjes en microscopische schubben op haar dan zal, omdat de afmeting in de buurt komt van de golflengte van lichtstralen een veelvoud van lichtgolven met verscheidene frequenties in het zichtbare spectrum opleveren.
Omdat een combinatie van alle kleuren wit licht oplevert zal dar effect dus een lichtere kleur opleveren.
Nat maken vult de microscopische verstoringen in het oppervlak op zodat de ware kleur overblijft.
Dit effect is ook de oorzaak van het feit dat fijnmalen van stoffen ook een steeds lichtere kleur opleveren en de witverkleuring van zachte plastic voorwerpen door de vorming van haarscheurtjes op de plaats van buiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je haar nat is dan dringt het licht er minder makkelijk in door doordat je haar meer op elkaar gepakt is. Als je haar droog is komt het licht er makkelijker tussendoor en doordat je haar het licht reflecteerd lijkt het dus donkerder.

Toegevoegd na 38 minuten:
Sorry de laatste donkerder moet natuurlijk lichter zijn, als je haar het licht reflecteert (en droog doet het dat meer) lijkt het lichter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nat haar reflecteerd anders dan droog haar, net als natr asfalt of en nat tshirt...