Als je met je hak in een spijker hebt gestaan en er zit een gat in je hak ( door je eelt en vlees) heb je dan een tetanusprik nodig?

Toegevoegd na 8 minuten:
De kop van de spijker heeft het gat gemaakt in mijn hak, en die zat in een trap gehamerd. Die zit daar wel al lang ( voordat ik in het huis kwam)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

De kans dat je tetanus oploopt van deze wond is minimaal. Zeker ook omdat het binnen is gebeurd. Straatvuil en paardenpoep zijn gevaarlijk, en binnen zul je dat nauwelijks hebben.
Toch kun je het best wel even om die prikken gaan (het zijn er drie, alles bij elkaar) voor de zekerheid. De prikken stellen niks voor, maar tetanus is een heel gevaarlijke ziekte. Dus waarom het risico lopen?
Bovendien ben je dan weer een aantal jaar beschermd, dat is ook wat waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt als er op die trap nooit met "buitenschoenen" wordt gelopen. Wordt er in huis wel met buitenschoenen gelopen dan komt het straat vuil wal binnen.
Daarnaast is die spijker door een hak heen gegaan dus alles wat an die hak zelf zat kan ook in de wond terecht komen..

Andere antwoorden (8)

Ja. Er zit altijd straatvuil aan een spijker, dus tetanusprik is wel slim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tenzij je binnen 5 jaar al een tetanus injectie hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bescherming is 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kon ook.
Ja, als je naar de huisarts gaat zal hij je sowieso een tetanusprik geven.
Of het moest zijn dat het minder dan 10 jaar geleden is, dat je nog een volledige tetanusvaccinatie hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want de tetanusbacterie houdt van smalle diepe wonden (waar geen zuurstof bij komt). Voor de zekerheid zou ik een tetanusinjectie halen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt eraan hoe lang het is geleden dat je een tetanusvaccinatie hebt gehad.
deze beschermt je nl 10 jaar.
is het langer geleden, dan zou ik er idd één gaan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans op besmetting hangt ook heel sterk af of die wond wel of niet flink gebloed heeft. Bloeden maakt de wond nl. schoon.
Gegeven de leeftijd van die spijker kan je er wel zeker van zijn dat die niet schoon is.
Heb je weinig bloed uit de wond gehad dan inderdaad naar de post voor medische controle en evt een tetanus injectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle kinderen worden via het Rijksvaccinatieprogramma ingeënt tegen tetanus (via de DKTP-prik). Zij zijn dan ongeveer tot hun negentiende jaar beschermd tegen tetanus. Na die tijd is een nieuwe vaccinatie nodig.

Tetanusvaccinatie wordt verder aanbevolen voor personen die geen bescherming (meer) hebben van eerdere vaccinaties en die wel een verhoogd risico hebben op een infectie met tetanus. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bepaalde beroepen, zoals vuilnisophaalmedewerkers, rioolwerkers, grondarbeiders, hoveniers, land- en tuinbouwers, veehouders, dierenverzorgers, dierenartsen, veldsporters en bij mensen die drugs gebruiken die ingespoten worden.

Na inenting duurt het twee tot drie weken voor u bent beschermd tegen tetanus. Na de derde injectie is de bescherming maximaal en duurt 10 jaar. Als de laatste vaccinatie langer geleden is en u loopt een verwonding op, moet u alsnog gevaccineerd worden. Dan is het nodig om naast het vaccin ook een injectie te krijgen met antistoffen tegen tetanus. Het duurt namelijk twee tot drie weken voor de vaccinatie gaat werken. De antistoffen werken direct tegen de bacterie. Daarna volgen nog twee injecties met het tetanusvaccin, zodat u de 10 jaar daarop weer tegen tetanus beschermd bent.

Zie voor meer info onderstaande bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tetanusvaccinatie bestaat uit drie prikken. Na de derde prik is er gedurende 10-15 jaar bescherming tegen tetanus. Bij iedere verwonding (niet alleen vuile wonden) is er een kans op het ontstaan van tetanus. De sporen van de tetanusbacil zijn alomtegenwoordig, en kunnen ook op de intacte huid voorkomen. Na IEDERE verwonding kunnen die in de wond terechtkomen, en hun slechte werk doen.
Een verwonding door een spijker in de voetzool is extra gevaarlijk, omdat het weefsel daar slecht van bloed voorzien wordt, en de tetanusbacil in die omstandigheden goed kan groeien. Daarom is aan te bevelen ook als je minder dan 10 jaar geleden de vaccinatie gehad hebt een 'boosterinjectie' te halen. Dit actveert de afweer, en voorkomt het ontstaan van tetanus. ALLEEN als je minder dan een jaar geleden een dergelijke boosterinjectie gehad hebt, is de bescherming voldoende om zonder extra injectie door te gaan.
Tetanus is een ziekte die dodelijk kan verlopen, en tegenwoordig gelukkig weinig voorkomt, maar daarom ook niet snel herkend wordt. Laat dus zo snel mogelijk die injectie geven. Het is vervelend, maar kan wel je leven redden!