Als je met je hak in een spijker hebt gestaan en er zit een gat in je hak ( door je eelt en vlees) heb je dan een tetanusprik nodig?

Toegevoegd na 8 minuten:
De kop van de spijker heeft het gat gemaakt in mijn hak, en die zat in een trap gehamerd. Die zit daar wel al lang ( voordat ik in het huis kwam)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Er zit altijd straatvuil aan een spijker, dus tetanusprik is wel slim.

Ja, want de tetanusbacterie houdt van smalle diepe wonden (waar geen zuurstof bij komt). Voor de zekerheid zou ik een tetanusinjectie halen!

De tetanusvaccinatie bestaat uit drie prikken. Na de derde prik is er gedurende 10-15 jaar bescherming tegen tetanus. Bij iedere verwonding (niet alleen vuile wonden) is er een kans op het ontstaan van tetanus. De sporen van de tetanusbacil zijn alomtegenwoordig, en kunnen ook op de intacte huid voorkomen. Na IEDERE verwonding kunnen die in de wond terechtkomen, en hun slechte werk doen. Een verwonding door een spijker in de voetzool is extra gevaarlijk, omdat het weefsel daar slecht van bloed voorzien wordt, en de tetanusbacil in die omstandigheden goed kan groeien. Daarom is aan te bevelen ook als je minder dan 10 jaar geleden de vaccinatie gehad hebt een 'boosterinjectie' te halen. Dit actveert de afweer, en voorkomt het ontstaan van tetanus. ALLEEN als je minder dan een jaar geleden een dergelijke boosterinjectie gehad hebt, is de bescherming voldoende om zonder extra injectie door te gaan. Tetanus is een ziekte die dodelijk kan verlopen, en tegenwoordig gelukkig weinig voorkomt, maar daarom ook niet snel herkend wordt. Laat dus zo snel mogelijk die injectie geven. Het is vervelend, maar kan wel je leven redden!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100