Heeft een verminderde hartpompfunctie ook invloed op de hersenen m.b.t. het (helder) denken?

Ik heb soms het idee dat dat bij mij zo het geval is aangezien ik een minder snelle en goede bloedsomloop heb doordat de capaciteit van mijn hart wat minder groot is dan die van iemand zonder hartafwijking. En daar waar geen bloed komt is immers ook geen functie, dus ik vraag me af of dit ook op de hersenen en het denken/bewustzijn slaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

"Daar waar geen bloed komt is immers ook geen functie" schrijf je in je toelichting. Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.

Maar er is helemaal niets mis met je bloedsomloop, dus ook in je hersenen functioneert dat prima. Je spreekt over een "verminderde" hartpompfunctie, en dat is iets heel anders, dan dat die functie helemaal uitvalt.

Het is niet zo dat allerlei aandoeningen, een direct gevolg hebben voor het minder functioneren van je lichaam of geest. Je lichaam heeft allerlei reserves, en alles wat er gebeurt heeft een zekere overcapaciteit. Want met je verminderde hartpompfunctie kun je ook prima lopen, spreken, ruiken, slapen, eten etc.

Die reserve, of het wat overmatig functioneren van allerlei zaken, zou ook wel eens heel nuttig kunnen zijn. Als het niet zou gebeuren, zou je misschien niet herstellen van een griepje of zou een wondje niet genezen. En zou je ook niet een eindje hard kunnen lopen of fietsen. Er zit dus allemaal een ruime marge in.

Misschien zul je met deze aandoening alleen je grenzen wat naar beneden moeten bijstellen. Gezonde mensen kunnen ook een marathon lopen, of 2 nachten opblijven. Misschien dat bij zulke uitzonderlijke zaken, je het effect merkt van deze aandoening, maar het is zeker niet van invloed op je denken. Dat zal pas gebeuren, als er sprake is van een nauwelijks of slecht functionerende hartpompfunctie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Misschien is het dan toch de Post traumatische Stress Stoornis, mijn depressie, de rouw en de Dissociatie/Derealisatie die mijn denken en voelen zo intens beïnvloeden... Ik heb echt het idee dat mijn bewustzijn lager is en/of minder scherp, heb vaak een doof gevoel in mijn lichaam en kan maar weinig hebben, alles moet echt stap voor stap gebeuren. Dat vind ik soms heel moeilijk, want dan wil ik zó veel, maar dan laten mijn lichaam en/of koppie dat gewoon niet toe. Wel eens gedacht om psycholoog te worden? Dan kom ik bij jou in therapie, want je hebt echt mooie antwoorden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! Psycholoog? Nee hoor, daar ben ik niet voor in de wieg gelegd, maar wel dank voor je aardige complimenten in je laatste zin. :-) Wat je nu schrijft klinkt veel realistischer, dan je veronderstellingen over hersenen en bloedsomloop. Ik hoef dan ook helemaal geen psycholoog te zijn, om te ontdekken dat je even niet zo lekker in je val zit, door alles wat er is gebeurd. Misschien toch professionele hulp? Met als startpunt een bezoekje aan je huisarts?
Ik denk dat je zoiets zou moeten doen, als je merkt dat er geen vooruitgang zit in hoe je je voelt, en als dat je een gevoel van onvrede geeft. Ik heb het vermoeden dat dat bij jou het geval is. Veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Vind ik ook. +