Heeft een verminderde hartpompfunctie ook invloed op de hersenen m.b.t. het (helder) denken?

Ik heb soms het idee dat dat bij mij zo het geval is aangezien ik een minder snelle en goede bloedsomloop heb doordat de capaciteit van mijn hart wat minder groot is dan die van iemand zonder hartafwijking. En daar waar geen bloed komt is immers ook geen functie, dus ik vraag me af of dit ook op de hersenen en het denken/bewustzijn slaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Daar waar geen bloed komt is immers ook geen functie" schrijf je in je toelichting. Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar er is helemaal niets mis met je bloedsomloop, dus ook in je hersenen functioneert dat prima. Je spreekt over een "verminderde" hartpompfunctie, en dat is iets heel anders, dan dat die functie helemaal uitvalt. Het is niet zo dat allerlei aandoeningen, een direct gevolg hebben voor het minder functioneren van je lichaam of geest. Je lichaam heeft allerlei reserves, en alles wat er gebeurt heeft een zekere overcapaciteit. Want met je verminderde hartpompfunctie kun je ook prima lopen, spreken, ruiken, slapen, eten etc. Die reserve, of het wat overmatig functioneren van allerlei zaken, zou ook wel eens heel nuttig kunnen zijn. Als het niet zou gebeuren, zou je misschien niet herstellen van een griepje of zou een wondje niet genezen. En zou je ook niet een eindje hard kunnen lopen of fietsen. Er zit dus allemaal een ruime marge in. Misschien zul je met deze aandoening alleen je grenzen wat naar beneden moeten bijstellen. Gezonde mensen kunnen ook een marathon lopen, of 2 nachten opblijven. Misschien dat bij zulke uitzonderlijke zaken, je het effect merkt van deze aandoening, maar het is zeker niet van invloed op je denken. Dat zal pas gebeuren, als er sprake is van een nauwelijks of slecht functionerende hartpompfunctie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100