waar komt jaloezie vandaan

hoe kan het dat mensen jaloers zijn op iemand anders lijk me een groot probleem en gevaarlijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

jaloezie en afgunst kennen vele kanten en vele gradaties en hoeft niet perse een probleem te zijn. Soms is het een prikkel om zellf iets te gaan ondernemen en je verder te ontwikkelen

In principe ben je afgunstig als iemand iets bezit of krijgt wat jij niet bezit of krijgt
en jaloers omdat je meent dat de ander iets van jou afneemt. ( bijv een geliefde)

Als jaloezie ziekelijk wordt kan het een probleem worden

het ontstaat door

Toegevoegd na 4 minuten:
een scheve verhouding in de relatie, emotioneel meer afhaneklijk zijn van de partner dan de ander van jou is

volgens onderstaand boek ben je jaloers in een situatie en niet van karakter.
Het kan zo zijn dat je in je ene relatie jaloers bent en in een ander niet
en jaloezie is nooit iets van één persoon, maar juist van twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis van jaloezie (die vele vormen kan hebben) is dat we verschil maken tussen "onszelf" en "een ander".
Als "iemand anders" iets heeft, is "mijn" reactie dat "ik" dat dus niet heb.
Wanneer je de idee van een "ik" niet meer zou hebben, dan zou je ook niet meer jaloers zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaloezie komt voort uit onzekerheid.
Jezelf niet goed genoeg voelen, bang zijn dat je minder bent, tekortschiet en noem maar op.
Meestal is het ongezond, maar soms kan het ook een waarschuwingssignaal zijn.