nicotine die je inhaleert met roken word nu door de huid opgenomen d.m.v. een pleister.
dus het kan verslavend werken.
een pleister dwars over je mond is ook een methode om met roken te stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. De verslavende stof in tabaksproducten is nicotine. De manier waarop de nicotine in je lichaam terechtkomt is hier niet van belang. Of dit nu via inhaleren of absorptie door de huid is. Dit betekent dat nicotinepleisters de verslaving in stand houden.

Waarom zou je dan toch stoppen met behulp van een nicotinepleister. Een verslaving bestaat in principe uit twee componenten: de verslavende stof zelf én het verslavingsgedrag. De verslavende stof is in dit geval nicotine. Het verslavingsgedrag is al dat gedrag dat leidt tot het uiteindelijke gebruik van een middel.

Omdat bij het gebruik van nicotinepleisters een deel van dit gedrag wegvalt, worden ook bepaalde prikkels die voorheen leidden tot het gebruik weggenomen. Dit verklaart waarom sommige mensen makkelijker kunnen stoppen door het gebruik van een substituut (nicotinepleisters, methadon).

Een ander voordeel van nicotinepleisters is dat je de dosis geleidelijk en gecontroleerd kunt afbouwen, daar het de meeste rokers niet lukt het aantal sigaretten af te bouwen.

Ten slotte wil ik je wijzen op een ander, effectief gebleken, medicijn dat gebruikt wordt bij nicotineverslaving: Champix. Het grootste nadeel van nicotinepleisters (de nicotine die het bevat) is bij dit medicijn afwezig. Dit geneesmiddel bevat een stof die de receptoren in de hersenen die normaal de nicotine opnemen blokkeren. Hierdoor neemt de zucht naar nicotine (roken) af.

Om met dit middel te kunnen starten, heb je een verwijzing nodig van je huisarts. Daarnaast wordt dit middel (evenals nicotinepleisters), in de meeste gevallen niet door je zorgverzekering vergoedt.

Heel veel succes met je stoppoging!