Waarom is de Sleeve Gastrectomy nieuwer dan de Gastric Bypass?

Wat ik uit internet-onderzoek begrijp is de Gastric Bypass (GBP) veel ouder dan de Gastric Sleeve (sleeve). Ik begrijp niet waarom. Dat de maagballon en maagband al sinds de jaren 80 bestaan ok, en de GBP begrijp ik ook wel, maar waarom zou de sleeve pas sinds 2002 uitgevoerd worden?
Je zou denken dat bij het uitvoeren van bariatrische chirurgie het operatief verkleinen van de maag meer voor de hand ligt dan een darmverkorting en omlegging en omzeilen van de maagklep en twaalfvingerige darm.
In dat verlengde begrijp ik ook al niet waarom met bij de GBP niet alleen de dunne darm verkort om zo malabsorptie te realiseren en de maagklep en twaalfvingerige darm intact te houden om dumping te voorkomen.
Wie weet hier wat van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

bij de obesitas kliniek kunnen ze precies het verschil uitleggen en al je vragen beantwoorden.
een maagband dat doen ze tegenwoordig niet meer zo snel. ze doen nu of de maagverkleining:als je veel eet en daardoor veel te dik bent
of ze doen de bypass. als je een ongezonde eter bent is dit weleen risico omdat je dan waarschijnlijk meer last hebt van dumping.het eten komt dan niet meer in de maag maar komt rechtstreeks in de dunnedarm waardoor je lichaam minder opneemt en de weg naar buiten korter is. dit is wel rigoreus en niet terug te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die maagband als eerste keuze is idd al korte tijd achterhaalt in Nederland, helaas niet zo lang als in andere landen. Daar doen ze het maagbandje nog maar sporadisch. Overigens geeft de obesitaskliniek juist aan dat de sleeve voor grote eters ongeschikt is omdat de kans op rekken van de maag te groot is. Maar op de vraag hoe het zit met de geschiedenis van de sleeve versus de gbp konden ze me niet antwoorden.
Toch een plusje voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de sleeve kan goed werken maar er bestaat inderdaad altijd risico dat je overeet en je maag weer uitrekt. ze geven een persoonlijk advies naar aanleiding van een persoonlijke screening je hebt dan gesprekken met dietiste,arts,sport begeleider en psygoloog dan besluiten ze wat het beste bij je past. ben je van plan het te laten doen? zo ja succes met het traject en laat je goed informeren. alles vragen wat je wil weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi burg, dat traject heb ik al doorlopen, beslissing is ook al gevallen. Mijn vraag is uit pure interesse in de ontwikkeling van bariatrische chirurgie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee succes met de operatie enzo.. groeten karin