Hoe kom ik van mijn nachtmerries af?

Ik heb al 2 weken hetzelfde soort nachtmerries.
Dat komt door schoolkamp.
Zo'n 2 jaar geleden was er een incident waarin een aantal mensen straf hebben gekregen. Ik was slachtoffer.
Nu blijven ze tegen mij zeggen dat ik een vuile verrader ben, al zo'n 2 jaar. Op kamp hebben ze dat nog vaker gezegd en ook een paar andere incidenten daar.
Nu ik weer thuis ben ik daar echt elke nacht nachtmerries van. Iedere keer ben ik weer op school of een gebouw dat op school lijkt, alles gaat goed. Ik volg lessen ofzo. En dan komt dat groepje weer op me af.
Ik weet dat ik ze niet heb verraden, wat ze me toen hebben aangedaan was echt erg.
Maar 2 weken nachtmerries, ik durf nu amper meer te gaan slapen omdat het iedere keer hetzelfde is.
Soms val ik pas om half 1 in slaap om weer vroeg wakker te worden. Terwijl ik normaal meer dan 10 uur wil slapen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een psycholoog is echt de laatst mogelijke optie.
Ik heb psycholoog-fobie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ben je zo bang voor een psycholoog? Hij/zij bijt je echt niet en kan je echt helpen. En het is ook geen schande om naar een psycholoog te moeten. Ga dan wel naar een psycholoog die bij je verzekering is aangesloten, sommigen zijn dat nl. niet en dan betaal je je een ongeluk. Maar als je naar het RIAGG gaat kost dat (vrijwel) niets. Ik weet niet precies of het nu nog helemaal gratis is of dat je er tegenwoordig iets voor moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik een aantal gevallen met een psycholoog heb meegemaakt waarin alle geheime informatie zo werd doorgespeeld. Ze hielden zich niet aan hun beroepsgeheim

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat je deze nachtmerries krijgt doordat je er in gedachten nog veel mee bezig bent.

wat je dus zou kunnen proberen is om er een dag of een paar dagen op uit gaan met vrienden of familie. en geniet van de dagen zonder bij de gebeurtenis op kamp bezig te houden.

natuurlijk kan het zijn dat je hieraan denkt doordat je misschien een soort van schuld voelt voor wat er gebeurd is.

indien dat het geval is lijkt een psygoloog me het beste voor je aangezien deze er dieper op in kan gaan om jou te helpen van dit schuldgevoel af te komen.

mocht zoals je beschreef dit geen optie zou zijn. zou je zelf dus naar de kern van het schuldgevoel moeten gaan zoeken, en hieruit dus een manier bedenken om dit schuldgevoel weg te laten gaan. hierdoor doe je eigenlijk hetzelfde als bovenstaande ( paar dagen eropuit ) alleen is dit meer van toepassing wanneer dit erg diep zit bij de persoon in kwestie. Dit is dan ook de meest effectieve manier omdat je de kans op terugval voorkomt wat je bij het de eerste optie eigenlijk dus niet doent.

Hoop dat je wat aan dit antwoord hebt en anders aan de andere antwoorden.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoolkamp is niet altijd voor iedereen leuk. Zeker niet!
Ik ken de nare verhalen van leerlingen. Triest gewoon, die ellendige en geniepige treiterreien van medeleerlingen, meestal in een groepje. Want dan durven ze wel...

Wat ik je wil adviseren: maak voor jezelf een verslag van die schoolkampdagen. Schrijf àlles op wat je weet.. ALLES!
Dus ook al die nare dingen. Het scheelt dat het dan een beetje uit je hoofd is.

Als het dan nog niet beter gaat, laat het dan lezen aan de vertrouwenspersoon op school.
Of aan je huisarts. En echt, een paar gesprekken met een vriendelijke psychotherapeut kunnen veel goed doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nachtmerrie kun je vergelijken met een angstaanjagende film die in je hersenen wordt afgespeeld. Bij mensen die herhalende nachtmerries hebben wordt deze film dus veel vaker afgespeeld. Hoe vaker je deze film hebt gezien hoe sterker deze in je geheugen gebrand is.

Bij posttraumatische nachtmerries wordt het precieze verhaal in het geheugen gebrand. Bij ieder bedreigend beeld komt automatisch het volgende bedreigend beeld naar voren, en dit kan niet tegengehouden worden.

Soms denken mensen dat nachtmerries een functie hebben. Nachtmerries zouden een manier zijn om de gebeurtenissen te verwerken. Dit zou kunnen helpen als de gebeurtenis heel recent is.
Nachtmerries blijven echter vaak bestaan, lang nadat mensen een vervelende gebeurtenis hebben meegemaakt. Met deze nachtmerries wordt niets meer verwerkt. Het enige waar ze voor zorgen is een verstoorde slaap en veel angst.

Dit geldt voor alle herhalende nachtmerries. Ze zijn nog het beste te vergelijken met een horrorfilm die zichzelf keer op keer afspeelt. Het zijn vervelende gewoontes die voor de rest geen doel dienen.
Als je echt niet naar een psycholoog wil gaan, kan je proberen van je nachtmerries af te geraken met deze ontspanningsoefening:
http://www.health-psychology.com/ontspanning/tekst1.html
Hier nog andere behandelingen die je kunt overwegen:
http://www.nachtmerries.org/behandeling.soorten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel dromer... daar stel je eens een goede vraag...

Het voordeel is dat als je vaker dezelfde droom hebt, dan je tijdens het dromen eigenlijk al weet dat het een droom is. Als jij dit ook hebt, dan ben je in staat om die droom te gaan veranderen.
Kennelijk ben jij op zoek naar een wijze waarop jij die situatie (dus die confrontatie) de baas kunt zijn. Maar elke keer plaats jij je in de situatie van een slachtoffer.
Ga eens die gehele situatie nog een keertje doornemen. Maar niet vanuit een SLACHTOFFER invalshoek. Maar vanuit een invalshoek waarin jij DE BAAS kunt zijn van de situatie. Zoek naar een houding waarin jij het vertrouwen hebt in jezelf en waarin je sterk staat omdat je geloof overheerst. Die persoon die je dan bent, die persoon zal je moeten zijn tijdens de droom. Die persoon is sterk en kan de situatie de baas.

Het mooie van dromen, waarvan je weet dat je droomt, is dat jij die droom kunt beinvloeden. Jij kunt zeg maar en als het ware superman zijn en al die jongens overheersen. Zo ook de situatie dus. Maar dan moet je wel eerst uitzoeken hoe je die situatie nu werkelijk en in je hart zou willen beheersen.

En hoe weet je dat je een psycholoog-fobie hebt, als je nog nooit naar een psycholoog bent geweest. Want anders zou je moeten weten dat zo iemand je heel graag wilt helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongeveer dezelfde droom maar niet helemaal.
De plek veranderd iedere keer weer, de ene keer zit ik in een soort van harry potter school en de volgende keer in een bioscoopzaal die als school word gebruikt.
En ik ben wel al verschillende keren naar een psycholoog gegaan en daar zijn dingen gebeurd die mijn vertrouwen echt voorgoed in alle psychologen hebben geschaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb overigens niet door dat ik droom.
Anders had ik die techniek gebruikt, dat heb ik ook met andere soort nachtmerries gedaan waarin ik toen gelukkig wel wist dat ik droomde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dromer . Je kunt het oefenen. "Weten" dat je droomt in een droom. Het duurt lang en het kost moeite. Stel je overdag voor , meerdere malen , dat je niet weet of je droomt of dat het echt is . Dromen kunnen namelijk *net* zo echt zijn als realiteit is . Filosofisch gezien kan je zelfs je afvragen "welke realiteit beleef ik vandaag ? " Want je beinvloed je realiteit * zelf * ook ! Maar vraag je af : droom ik of is het echt. Echt de vraag lijkt voor velen een surrealistische vraag , maar hij is het niet . Als het echt is , dan kun je namelijk nagaan hoe je bent beland in het hier en nu . Je bent opgestaan , hebt gegeten , bent boodschappen gaan doen , naar school gegaan ?
Als je je niet kan herinneren * hoe * je in de plek terecht bent gekomen waar je je bevindt , dan is er de kans dat je droomt . Dan kun je je droom ook veranderen. Maar je moet eerst beseffen , realiseren dat je droomt. Ik adviseer je ook om een film te gaan zien. De film is een surrealistische actie film waarin alles steeds opnieuw gebeurt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Source_Code Als je gaat geloveen dit óók in het werkelijke leven , en in je droom mogelijk is , dan heb je een sleutel in handen die je je nachtmerrie kan laten oplossen , maar zelfs kan je leren beseffen dat onbetekenende kleine veranderingen in je leven ingezet worden, die de toekomst mogelijk maken . En *jij* bent betrokken !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bovenstaande is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Ik kan soms lucide dromen , en ik kan dan niet onderscheiden of het anders is dan de werkelijkheid. Op dat moment is de situatie in de droom mijn werkelijkheid.
Dan kan ik details in mij opnemen , mensen dingen vragen . Maar altijd is er de mogelijkheid om de test te doen . Je test je bewustzijnsniveau ( dromen of waken ) door voorover te vallen. Als je valt , dan ben je wakker , als je gaat zweven , dan is het een droom.