Als je op je 35 een donorhart krijgt, kun je daar dan in principe 80 mee worden?

Ik vroeg me dit af, in tv series doen ze het namelijk altijd wel zo overkomen. Nu weet ik dat het tv is maar ik vroeg me af of het op waarheid berust of niet. Op internet zijn de verhalen nogal verdeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Normaal gezien niet. Er wordt altijd gesproken over 10 à 15 jaar.

Maar Amy Silverstein heeft een boek geschreven over haar leven met een donorhart: 'Motorpech'.
Zij leeft er al 20 jaar mee! Dus het kan beslist langer dan 10 à 15 jaar.

http://www.ezzulia.nl/interviews/amysilverstein.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, die kans is echt zo ongeveer nul. Hoe knap ze ook zijn.
Dat zal ik even uitleggen. Een donororgaan wordt afgestoten door je eigen lichaam. Zonder medicijnen is het binnen twee weken afgelopen. De medicijnen die je moet innemen remmen je afweer zodat je lichaam de vreemde weefsels accepteert. Aan het remmen van je afweer zitten hele grote nadelen. Aan alles wat er 'rondvliegt' kun je doodgaan. Elke verkoudheid, griepje, ontsteking, kan fataal zijn omdat je afweer op een zeer laag pitje draait.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat bij elk donorhart? Word het altijd afgestoten door het lichaam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, alle donororganen die van een ander afkomstig zijn worden altijd afgestoten als er geen medicijnen gebruikt worden ( dus niet bij huidtransplantatie van je eigen huid naar een andere plek )
na een succesvolle transplantatie is de gemiddelde levensverwachting nog ongeveer 15 jaar.

Nee dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddelede,, dus het kan nog veel langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, bij een gemiddeld donorhart kan het niet véél langer, zoals diegene hieronder zegt tussen 10 en 20 jaar, dus gemiddeld 15. Een mens wordt gemiddeld 80 jr, dat kan langer, maar wordt ook nooit 150.
Als alles goed gaat en het hart wordt niet afgestoten, dan gaat deze tussen de tien en 20 jaar mee.
Mijn antwoord is bijna identiek aan bovenstaande antwoord, maar ik heb er laatst een artikel over gelezen vanuit het oogpunt van een patiënt waarin zij dit vermeldde.