Hoe komt het dat mensen uit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam een specifiek accent hebben, je leert het niet op school, of thuis.

zit dat soms in de genen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Zit zeker niet in de genen. Je kunt dat zelf zien en horen als je weleens naar Spoorloos kijkt. Iemand die op 2 jarige leeftijd is geadopteerd uit b.v. China, en in de Achterhoek is opgegroeid, heeft meestal een perfecte Achterhoekse tongval.

Een dialect ontstaat als een groep mensen op een kluitje gaat zitten. In het klein, kun je dat zien in een gezin. Er heerst een cultuur, en er zijn bepaalde gewoontes. Als een van de kinderen op 2 jarige leeftijd een woord "fout" zegt, kan zo’n woord wel 15 jaar gangbaar blijven binnen zo’n gezin. Zo’n familie heeft dan een soort eigen taal, en als families dat overdrijven, voel je je als buitenstaander niet zo op je gemak, omdat je niet alles verstaat, en je er dan niet echt bijhoort. Als een groep een eigen dialect spreekt, geeft dat verbondenheid.

Zo is het ongeveer ook gegaan met dialecten. Het Amsterdamse dialect heeft veel te maken met de geschiedenis van de joden (de mazzel, mazzeltov) en het Haags is zo grappig omdat het een mengelmoesje is van bekakt en plat.

Hoe het precies zit, met wat tongval, streektaal en dialect is, is wel een beetje ingewikkeld. Je kunt er veel meer over lezen in onderstaande links. In de laatste link kun je zelfs dialecten horen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdams_%28dialect%29
http://taal.phileon.nl/faq.php
http://www.meertens.knaw.nl/projecten/sprekende_kaart/svg/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar groei je mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit sowieso niet in de genen.

Kinderen nemen dit over van hun ouders, zo gaat dit heel de tijd door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt ook voor Brabant Limburg en alle andere provincies. Dat zit niet in de gene daar groei je mee op. Je leert het wel thuis of op school dus'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. maar je zegt hetzelf ze hebben het niet overgenomen.
Nee, je leert het aan via je ouders/verzorgers, maar ook en misschien wel vooral via je vrienden. Ik ken mannen die met een Brabants accent spreken, terwijl hun ouders uit Amsterdam komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lokaal accent pik je op van je directe omgeving. Voor de 2e WO kon je in Amsterdam aan iemands accent horen uit welke buurt of straat hij afkomstig was. Nu met radio en tv verdwijnen langzaam maar zeker veel accenten en gaan veel mensen ´tv-nederlands´ spreken waarbij een ´ij´ bijvoorbeeld een ´ai´ wordt en een ´z´ een ´s´.