Ja, mag wel.

Het klopt dat een geamputeerd been of arm geklasseerd wordt als medisch afval.

Je hebt als patiënt echter het recht om een geamputeerd been op te eisen en mee te nemen naar huis. Dit valt niet onder de wet van de lijkbezorging, dus kan je er bij wijze van spreken gewoon mee onder de arm naar buiten wandelen, in de koffer leggen en er thuis mee doen wat je ook maar wil doen.

Meestal zal het ziekenhuis of de zorgvoorziening dit afraden. Een geamputeerd ledemaat wordt met formaline behandeld, dit is zeer kankerverwekkend en dus niet veilig.

Meestal is er ook wel een reden waarom een ledemaat geamputeerd wordt. In het geval van een ongeval denk ik dat het niet prettig is dit mee naar huis te nemen.

Er zijn in het verleden reeds mensen geweest die een geamputeerd been laten cremeren hebben.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afgezette lichaamsdelen vallen niet onder de wet lijkbezorging. Je mag er in principe dus mee doen wat je wilt.

Een pas bevallen vrouw, maag haar placenta bijvoorbeeld ook mee naar uis nemen. Wettelijk gezien is er geen verschil met andere lichaamsdelen.

Toegevoegd na 27 seconden:
maag > mag
bamibal
12 jaar geleden
Het mag, volgens een ingewikkelde redenering.
De wet impliceert, legt de voorlichter uit, dat voor alle andere gebruiken toestemming van de eigenaar nodig is. En als iemand zijn been mee wil nemen, dan geeft hij daar dus toestemming voor. „De zorginstelling zou zo’n verzoek kunnen inwilligen, maar hoeft dat niet altijd te doen. Er kan sprake zijn van besmettingsgevaar.” Dus het mag. Maar wat je thuis precies moet doen met je been, dat is niet geregeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er om verzoekt mag je het mee naar huis nemen om te begraven of te laten cremeren.
Je mag ze niet opslaan in je vriezer.
Op sterk water zetten bijv wordt afgeraden omdat het gefixeerd moeten worden in formaline. Dat is een zeer giftige en kankerverwekkende stof. De strenge regels voor formaline zijn in een thuisomgeving niet na te leven.