'S nachts wakker en overdag slapen: hoe kan ik dat herstellen?

Vorige week had ik nachtdiensten, dat betekent dus 's nachts werken, en dan overdag slapen. Echter, sinds die nachtsdiensten over zijn heb ik nog geen nacht normaal geslapen.. dan lig ik in bed, maar het lukt gewoon niet. In de ochtend wordt ik meestal wel moe, en dan val ik in slaap tot 16.00 uur. Deze nacht lukt het slapen ook niet, ook vandaag werd ik pas rond 15.00/16.00 uur wakker. Ik heb geen zin om de hele nacht doelloos in bed te liggen (zoals ik de vorige 3 nachten geprobeerd heb..) dus ik ben maar gezellig achter de computer gekropen.

Toch wil ik weer gewoon leven zoals het hoort, nachts wil ik slapen en overdag gewoon wakker zijn. Iemand een tip hoe ik dit weer recht kan zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Als je niet kunt slapen heeft het geen zin om in bed te blijven liggen. Je bed is er alleen maar voor om in te slapen (jaja, in principe...) en niet om te gaan liggen woelen en piekeren. Dat doe je in ieder geval goed.

Als je 's nachts wil slapen moet je dat overdag niet doen. Het kost even wat moeite maar hou jezelf ook de dag na een slapeloze nacht wakker. Ga fysieke dingen doen, liefst buiten, zoals wandelen, sporten, fietsen, zwemmen of wat je zoals kunt verzinnen. Ga 's avonds op de normale tijd naar bed.

Wat ook kan helpen om beter te slapen is een goed donker gemaakte slaapkamer, zeker nu de nachten zo kort zijn. Ik maakte ooit gebruik van een verduisteringsgordijn met een verbluffend resultaat en sliep daardoor overdag stukken beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon de tijden aanhouden die je aan wil houden, het duurt echter een hele tijd (3 weken ofzo?) voordat je ritme echt om is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende dag eerder opstaan, dus niet doorslapen tot je wakker wordt, maar je wekker zetten op bijv. 12 uur, waarschijnlijk word je dan halverwege de dag wel weer moe, maar toch proberen door te zetten en dan op tijd weer naar bed. Ik vind het zelf ook altijd lastig, ik kom makkelijker ín het verkeerde ritme dan weer uit. Daarom zorg ik altijd dat ik een afspraak heb om bijv. 13 uur, dan moet ik er wel uit. En evt. aan het begin van de avond ook nog zodat ik niet om 17.00 uur alsnog in m'n bed ga liggen omdat ik zo moe ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel 12 uur in de middag. Dus stel dat je pas om een uur of 7 ('s morgens) in slaap valt, dan zet je je wekker op 12 uur. Dan heb je in ieder geval 5 uur geslapen en kun je er weer even tegenaan. Grote kans dat je dan in de loop van de avond wel weer moeier wordt en wel gewoon kunt slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh ja, dat zou ik dan inderdaad maar doen. En dan op een normale tijd naar bed gaan, ook als je misschien denkt dat je toch nog wakker zult blijven.
In overleg met je huisarts zou je dit kunnen aanpassen met behulp van melatonine. Is zonder recept verkrijgbaar, maar toch even met de huisarts overleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat niet zo snel doen. Als je normaal gesproken een goed ritme hebt kan het eraan liggen dat je gevoelig bent met dag en nachtritme.
Zorgen dat je niet meer om 06.00 in slaap valt. Mischien helpt een dag en nacht je rust overslaan. Bij mij op stage had ik dat probleem ook wel een om weer om te schakelen. Als ik dan de eerste nacht niet sliep dan sloeg ik die en de dag over. De volgende avond vroeg naar bed en dan sliep ik als een roos. Misschien zijn nachtdiensten niet zo geschikt voor jou? Kan je lichaam moeilijk aan het overschakkelen wennen. Als je er lichamelijk problemen mee krijgt en je veel moeite hebt om over te schakkelen zou ik er eens goed overna denken of ik er wel verstandig aan zou doen om de nachten te draaien. Veel mensen in kunnen er lichamelijk niet zo goed tegen en dit bevorderd de gezondheid niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je laatste nachtdienst zo lang mogelijk wakker blijven, de volgende dag wel op de normale tijd opstaan, iets eerder dan je normale tijd naar bed gaan.