Waarom wordt symmetrie mooi gevonden bij het menselijk lichaam?

beeldende kunst hoeft niet symmetrisch te zijn, om mooi te zijn.

Rieneke1
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Over het algemeen denken wetenschappers dat wij zo in mekaar zitten omdat mensen die minder symmetrisch zijn vaak ook minder gezond zijn.
Als we die asymmetrische mensen minder mooi vinden, zullen die minder snel een levenspartner vinden, zichzelf voortplanten en op die manier een nieuwe generatie minder gezonde mensen op de wereld zetten.

Toegevoegd na 6 minuten:
ik heb er even een referentie bij gezocht:
"Symmetrie
Een uiterlijk kenmerk dat los staat van jeugdigheid maar wel samenhangt met gezondheid en vruchtbaarheid, is symmetrie. Deze samenhang is een gevolg van het feit dat stoornissen in de ontwikkeling in de jeugd, en de aanwezigheid van parasieten, zorgen voor een minder symmetrisch gezicht en lichaam.

Bewijs uit experimenten
Voor deze voorkeur voor symmetrische gezichten en lichamen is uitvoerig bewijs gevonden in psychologische experimenten. Zo werden in een experiment foto’s van gezichten kunstmatig meer of minder symmetrisch gemaakt. De proefpersonen ervaarden allemaal de meest symmetrische versie van de gezichten als het meest aantrekkelijk.

Een ander experiment heeft aangetoond dat de voorkeur voor symmetrische gezichten aanwezig is bij baby’s. Dit laat zien dat de voorkeuren zijn aangeboren, en niet aangeleerd."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij heeft dit te maken met goede genen en dat mensen dit zien als een goede man/vrouw om kinderen mee te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een symetrisch persoon wordt gezien als gezond. Daarbij moet het ook weer niet té perfect symetrisch zijn want ook dan is het niet goed. Dus ook mensen hoeven niet perse 100 % symetrisch te zijn om mooi te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig dat je dit vraagt, onlangs was er bij het geweldige programma BRIANAC een item over schoonheid en symmetrie.

Daar werd een oerlelijke bouwvakker en een fotomodel gemeten. Onder anderen de stand van de ogen, de afstand t.o.v de mond en neus. De oren enz.

Wat bleek is dat het fotomodel meer afwijkingen had dan de bouwvakker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sja, symmetrie is gewoon niet het enige wat schoonheid bepaalt.. dat mensen bouwvakkers minder knap vinden dan fotomodellen lijkt me nogal logisch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar een symmetrische oerlelijke bouwvakker wordt waarschijnlijk net iets minder lelijk gevonden dan een asymetrische..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dan weer wel!
Al zou het een overblijfsel zijn uit tijden van een teken van vruchtbaarheid, de mens heeft zich intussen toch wel iets meer ontwikkeld zou je zeggen :P

Blijkbaar zit het zo ingebakken en wordt het dusdanig in stand gehouden, dat het een waar schoonheidsbeeld is en blijft. Mensen die verder kijken dan hun neus scheef is.. ehm, lang is, weten dat het 'm hier niet in zit. Uitstraling is wat mij betreft absoluut veelzeggender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze hersenen werken eigenlijk als een computer.
Onze programma's in deze computer worden voornamelijk gevormd door onze genen.
Deze genen bepalen een voorkeur of afkeur van sommige waarnemingen.
Zo ontstaat er voor de waarnemer een optimaal beeld van b.v. het menselijk lichaam.
Bij iedere nieuwe waarneming wordt de waarneming vergeleken met de opgeslagen informatie over het onderwerp.
Symmetrie is een onderdeel van de waarneming.
Voor de een zeer belangrijk voor de ander minder.
Vinden we het symetrische lichaam mooi, dan gaan we ook op andere dingen letten die er bij horen.
Ook deze informatie wordt weer opgeslagen en is weer vergelijkings matriaal voor de volgende waarneming.
Hier door kan de voorkeur voor een symetrisch lichaam steeds groter worden.
Een symetrisch lichaam is een onderdeel van een perfect lichaam.
Het onhaalbare ideale lichaam van de mens, gevormd door onze geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom vinden wij onszelf niet mooi?

Ze zoeken naar perfectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn erop gericht onze eigen genen zoveel mogelijk door te geven aan het nageslacht. Om dat te bereiken, moeten we een gezonde partner vinden, want dat verhoogt de kans op a) nageslacht, b) gezond nageslacht en c) nageslacht dat zal overleven omdat de partner lang genoeg gezond blijft om te helpen bij het grootbrengen en beschermen van het nageslacht.

Hoogste prioriteit is dus: vind een gezonde partner.

Iemand die symmetrisch is, heeft
- geen ontwikkelingsstoornissen en ziektes gehad tussen bevruchting en volwassenheid;
- een moeder gehad die tijdens de zwangerschap gezond was.

Een symmetrisch persoon heeft dus goede genen, geen parasieten, en een goede resistentie tegen ziekten. Zo iemand is dus een betere partner dan iemand die niet symmetrisch is.