Heb je in je slaap bewustzijn?

Ik heb wel eens vlak voordat ik in slaap val, een soort van half slaap eigenlijk, weer even wakker 'schrik'. Dan denk ik altijd *** moet weer opnieuw beginnen met in slaap vallen. Maar wat me dan opvalt is dat ik die halve minuut geleden volgens mij geen bewustzijn meer heb (en dus gewoon wat nadenk o.i.d. zonder dat ik echt weet ik dat ik het doe).

Maar mijn vraag is dus heb je tijdens je slaap (in een droom bijv.) bewustzijn (ik weet dat ik ...)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heb ik ook zo vaak. Heel irritant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja afschuwlijk!! ik had laatst een hele droom waarna ik wakker schrok maar dit duurde maar 2 minuten maar die droom was super lang xD

Het beste antwoord

Ik denk van wel, maar het ligt er ook aan hoe je bewustzijn definieert. Het is zeker _niet_ zo dat je bewustzijn overdag en je toestand in je slaap volledig losgekoppeld zijn. Dat kun je ook zien aan het feit dat dingen die je overdag hebt meegemaakt of gezien bijvoorbeeld, 'doorsijpelen' in je droom.
Andersom kun je in een droom ineens een oplossing vinden voor een probleem waar je mee zit.
Ook zie je dat mensen die bepaalde geluiden horen in hun slaap, daar vaak over dromen - ik droom regelmatig dat de telefoon gaat maar dat blijkt dan de wekker te zijn, oftewel: dat geluid neem ik waar, daar is een bewustzijn voor nodig.

Het fenomeen dat je beschrijft van het wakker schrikken vlak voor of tijdens het in slaap vallen, kan heel goed een hypnagoge schok zijn, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_schok
Dat kan zo licht zijn dat het net voldoende is om je wakker te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je bewustzijn nodig om iets waar te nemen? Je kan toch gewoon iets 'horen' (Of hebben wij een andere definitie van bewustzijn?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk het maar met wat we 'bewusteloos' noemen - dan neem je ook niets waar. In slaap neem je wel waar, vooral omdat je 'slaap' geen continue toestand is en diverse 'dieptes' kent. (Mijn ex begon ooit in zijn slaap te mopperen over 'dat lawaai': dat was zijn eigen gesnurk ;p)
Maar daarom hangt het dus af van wat je bedoelt met 'bewustzijn'.

Andere antwoorden (1)

Het beginstadium van de slaap is inderdaad een toestand die nog het meest gelijkt op waking-hypnose en geleidelijk overgaand in een hypnosevorm.
Als voorbeeld de uitvinder ingenieur Singer die met het probleem zat dat de huidige naaimachines niet goed functioneerden en hij had een groot fabricageprobleem!
Hij viel in slaap en werd prompt achterna gezeten door een holbewoner in berenvel die een rare speer had met een gat in de spits en met een oprolbare klos touw op zijn buik.
Badend in het zweet werd hij wakker van die verschrikkelijke nachtmerrie en hij begreep opeens hoe een machine moet naaien: dit werd zijn imperium van een nieuw soort naaimachine waarvan hij de licentierechten over de hele wereld verkocht en werd slapende rijk van een wel zeer boze nachtmerrie.