Leven vrouwen die vroeg in de overgang komen door een chemokuur korter dan vrouwen die op natuurlijke wijze in de overgang komen?

De overgang is eigenlijk een soort sprintje in het verouderingsproces. Vrouwen die op hun 40ste al (kunstmatig) in de overgang komen door een chemokuur bijvoorbeeld beginnen dus eerder aan de ouderdom, zou ik denken. Is dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het lijkt me dat daar moeilijk een antwoord op te geven is.
Ouderdom is voor een deel genetisch bepaald, maar ingrijpende processen kunnen genetische functies aan of uit schakelen.
Het lijkt zelfs na uitgebreid onderzoek toch moeilijk te bepalen welke factoren uiteindelijk bepalend voor de levensduur zouden zijn (geweest).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als je voor je 40 al een chemokuur hebt gehad, dan heb je dus blijkbaar al een vorm van kanker, waarvoor die chemokuur nodig was. Dat alleen al maakt dat statistisch gezien de kans om vroeger te overlijden dan anderen natuurlijk hoger is. De reden dat je vervroegd in de overgang komt na een chemokuur is dat de aktieve cellen in de eierstokken door de chemo gedood worden. Minder aktieve cellen blijven onaangetast, dus het betreft een zeer beperkte vorm van veroudering.
Ik zou dus zeggen dat als de kanker volledig verdwenen is, en je de effecten van vroeger overlijden daardoor buiten beschouwing laat, dat dan de vroegere overgang op zich geen reden zal zijn voor vroeger overlijden.