Moet je gehoor goed zijn om bij de luchtmacht te komen?

Ik ben 15 jaar en ik wil graag bij de luchtmacht in een f-16 vliegen. IK heb last van geruis in mijn oren en ben er ook mee daar de kno arts geweest en daar hebben we een gehoortest gedaan en ik kan de lagere tonen iets minder horen dan een gewoon persoon maar verder hoor ik gewoon uitstekend. Ook online hoortests geven aan dat ik goed hoor. Maar moet je een minimum gehoor hebben om bij de luchtmacht te mogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
bamibal
12 jaar geleden
Als iemand over de radio roept "niet schieten" en je hoort alleen "schieten", heb je wel een probleem...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik hoor verder prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen de tijd dat jij klaar bent met je opleidingen hebben we misschien geen leger meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ben maar niet bang roland

Antwoorden (4)

De hoortest zijn niet betrouwbaar. Je moet inderdaad wel een minimum aan gehoor hebben maar ik denk eerlijk gezegt dat dit geen probleem is omdat je wat lage tonen kwijt bent. Succes.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik bedoel natuurlijk de hoortest online.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een f16 vlieger moet alles perfect zijn. Geen hooikoorts, geen ooh en geen oorafwijking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij defensie voordat je begint te solliciteren een hoortest doen. Op deze manier kun je gelijk zien(horen) of je gehoor goed genoeg is voor een functie als piloot..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het niet kunnen horen van bepaalde tonen kàn negatief voor je uitvallen, maar ook bij de luchtmacht is een bepaalde marge wat je moet horen en wat je mag missen.

Echter er is een veel belangrijkere reden waarom jouw gehoorgang perfect in orde moet zijn, namelijk de drukverschillen en de G-krachten waar een F16 piloot mee te maken krijgt.

Als jij jouw oren niet goed kan "klaren" (dat de druk aan beide zijden van het trommelvlies weer gelijk is), dan heb je een probleem en zal je zeker niet geschikt bevonden worden als piloot van een F-16.
De drukverschillen niet kunnen reguleren kan zelfs gescheurde trommelvliezen opleveren.

Dit kan je zelf testen, ga eens naar het zwembad en zwem 3 of 4 meter naar de bodem. Uiteraard voel je druk op de oren, maar kan je deze niet klaren, of voel je extreme pijn, sorry dat ik het moet zeggen, maar dan kan je het als F-16 piloot echt vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik zeker weten geen last van want ik heb zelf al een jaar vlieglessen op Eelde Airport en ik kan na het vliegen of tijdens het vliegen gemakkelijk mijn oren open ploppen. En zo heb ik laatst ook een tandemsprong gedaan waarbij je in 30 seconden 1,5 km naar beneden valt ,oftewel een groot drukverschil, en toen klaarde ik ook direct heel gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi MSD! Dan kort maar krachtig: Nee hoeft geen probleem te zijn. Ik weet niet wat de norm is bij F16 piloten qua gehoor, dus gewoon gaan voor die keuring, dan kom je er snel genoeg achter. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!