Is het gevaarlijk om een week 's nachts niet te slapen, maar overdag?

Voor mijn werk ben ik gevraagd een week nachtdiensten te draaien namelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is niet gevaarlijk.
Ik doe ook vaak nachtdiensten. Zorg er wel goed voor dat je een koele, donkere slaapkamer hebt, en dat je overdag na je nachtdienst goed slaapt!!!

Probeer na je nachtdiensten weer in je ritme te komen door niet al te lang te slapen na de laatste nachtdienst, maar vroeg naar bed te gaan.

Nachtdiensten zijn niet meteen gevaarlijk, maar toch niet erg gezond voor je lichaam.
Let daarom goed op hoe je lichaam hierop reageert. Sommige mensen kunnen niet goed tegen deze onregelmatige tijden en hoeven daarom geen nachtdiensten te doen. Wel moeten zij daarvoor een verklaring van de dokter aanvragen.
Als je bijvoorbeeld merkt dat je hartkloppingen krijgt/duizelig wordt of niet kunt slapen overdag, geef dit dan goed aan naar je werkgever toe!

Zorg er ook voor dat je voldoende eten bij je hebt voor 's nachts. Ook moet je tijdens de nacht een eetmoment hebben, meestal krijg je rond een uurtje of 4,5 echt trek. Neem daarom rond die tijd een stevig ontbijt.

Persoonlijk vind ik nachtdiensten erg leuk, ze voegen uitdaging en afwisseling toe aan je werk.
Ook is het vaak ontzettend gezellig met collega's!!

Veel succes en veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meeste mensen kunnen daar op jouw leeftijd wel tegen.
Sommige mensen hebben moeite om overdag te slapen, maar van een week minder goed slapen zal je zeker wel weer herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk, wel lastig als je het niet gewend bent, want je biologische klok ontregelt.
Mijn man heeft een wisselrooster en doet het al 20 jaar of langer. Hij is het levende bewijs dat het niet gevaarlijk is!
Hij draait gewoon de dag en de nacht om en dat moet je dan ook doen. Na een nachtdienst van 23 uur tot 7 uur, komt hij thuis. Hij ontspant nog even, kijkt even zijn mail hier aan tafel en praat even alles van zich af wat hij heeft meegemaakt. Dit doet hij altijd, want er kunnen best vaak heavy dingen gebeurd zijn tijdens zijn dienst. Hij neemt dan vaak een blikje bier, want dan slaapt hij snel in.
Een uurtje later gaat hij naar bed en ik zie hem 's avonds pas als ik hem roep omdat het eten klaar is. Dit is meestal om 17.30 - 18 uur. Er is gelukkig wettelijk geregeld dat je na een week nachtdiens een uitslaapdag hebt en daarna 2 vrije dagen. Soms is het ook 1 uitslaapdag en daarna 1 vrije dag. Dit staat in de CAO van het bedrijf. Het kan dus wel eens wisselen. De uitslaapdag, slaapt mijn man tot een uur of 2 's middags en komt er dan uit, want anders slaapt hij 's nachts niet meer als hij dat de hele dag zou hebben gedaan.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima beantwoord. Zo doe ik het ook ( inclusief het blikje bier 's ochtends na de nachtdienst ) . Helaas was ik na mijn nachtdienst niet zo wijs om de volgende dag ( uitslaapdag ) om 2 uur op te staan. En daarom ben ik om 03:08 nog op goeie vraag . NL.
amc
12 jaar geleden
Ja, daar moet je door ervaring achter komen. :)
Ach, het gebeurt mijn man ook weleens. Hij is dan nog zo moe, dat hij denkt; "ik blijf nog even liggen" en dan slaap je gewoon verder als niemand je eruit haalt. Het is waar dat je er toch meer moeite mee krijgt als je ouder wordt.
Daarom vermindert het aantal nachtdiensten ook vanaf je 56ste geloof ik. Dit is zo volgens de arbeidstijdenwet geregeld. Hij is wel boven de 50 maar merkt nu ook dat het lastiger wordt, Niet de dienst zelf, maar de aanpassing om de dag als nacht te zien. Hij kan dan ook overdag niet slapen zonder oordopjes en een maskertje voor zijn ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is interessant om te weten @amc. Vooral dat het aantal nachtdiensten vermindert , of kan verminderen. Maar ik moet nog wel een paar jaartjes. Geeft niets , ik hou wel van de nacht.
Het is niet gevaarlijk, maar als je daarna weer gewoon wilt gaan slapen krijg je waarschijnlijk last van een "jetlag" en dat duurt maar een paar dagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet gevaarlijk maar ontregelt wel flink je bioritme. Uit onderzoeken is gebleken dat na het draaien van onregelmatige diensten het een half jaar kan duren voordat je bioritme is hersteld. (Mits je dan vanaf een bepaald moment regelmatig gaat leven).
Toen ik 'jong' was (ahum) :-), vond ik een nachtdienst zálig en kon er goed tegen. Een week vond ik niet erg. Het ligt ook aan jezelf en of je normaliter ook geen last van slaapsstoornissen hebt tijdens nachtdiensten.
Tegenwoordig wordt een week nachtdienst vaak opgedeeld in het draaien van drie of vier nachten (ligt ook aan de branche waarin je nachtdiensten draait).

Toegevoegd na 39 seconden:
slaapstoornissen
Steenuiltje