als iemand verliefd is en die gene is even helemaal van de wereld en alleen met die persoon bezig is hij of zij dan ook in een soort trance

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Nee joh, trance is iets heel anders. dus niet letterlijk in trance, ook niet letterlijk van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gewoon een beetje dromerig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is een een staat van aanbidding tot zijn onderwerp van liefde om het maar eens mooi te zeggen.
12 jaar geleden
Zoals jij het in je vraag stelt,wel ja. Even heel geconcentreerd weg zwijmelen met je gedachten kun je inderdaad vergelijken met een soort van trance.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Ik ga proberen een boek te schrijven omdat in de psychologie te weinig beschreven wordt dat zelfs onze zintuigen eigenlijk heel selectief waarnemen en vooral dat waarnemen en nog meer interpreteren wat in ons kader van overleven (en ego) past.

Desmond Morris beschrijft dit alles volgens mij het best, omdat hij een zoöloog is en de eerste die de liefde beschreef als een 'dierenkenner' i.p.v. het onverbrijd op te hemelen op basis van onze menselijke arrogantie alsof wij superwezens zouden zijn. Ik ga zijn en mijn visie hier kort en wat door elkaar aanhalen daarover.

Een menselijk baby is, in tegenstelling tot vele andere dierenbaby's, hulpeloos. Ik vermoed doordat het hoofd te groot zou zijn (te veel hersenen die enkel dienen voor onze fijne motoriek van mond/taal en vingers) als wij voldragen zou worden (moet nog door het geboortekanaal tussen de benen van de moeder kunnen, verhouding baby-kilo's versus moederkilo's is erg groot ook).

We worden geknuffeld, verwend en zo sterk gemaakt, en dan ontstaat het (volgens mij gezonde!!!) ouderafstotingssyndroom (best op gezond wijze en niet in brute PAS/SAP-vorm) en heb je niet graag dat ze je hoofd of intieme delen aanraken.

En dan begint alles plots opnieuw, je territoriale angst, wordt plots ingevuld terwijl je in de eerste liefdefase nochtans eigenlijk wel onbewust zocht naar een 'sterke/mooie' partner (glans in de ogen, vochtigheid, onbewuste geur van ander afweersysteem dan het jouwe - pil kan voor verwarde en dus foute keuzes zorgen, vreest men meer en meer).

Hier begint het antwoord op jouw vraag: Je neemt selectief waar en iedereen heeft een Man-ideaal of Vrouw-ideaal (zie ook het boek "Vuur in 't lijf - over mannen, Sam Keene"), en dus ga je op weg naar de paring een veilige plaats zoeken omdat je dan plots al je verdedigingsreacties af legt (reden waarom er ook in 't publiek door oversekste bonobo's en gelijksoortige mensen wordt gevrijd) omdat je dan erg kwetsbaar bent maar je lichaam alles op alles zet om de beste zaadcelletjes bij die ene eicel te krijgen. In die zin zijn er veel gelijkenissen met een trance, want bij echte verliefdheid ga je werkelijk op en hou je nauwelijks nog rekening met de werkelijkheid om je heen. Zeker nu emoties zo belangrijk worden, verlaten vaders en moeders hun gezin voor een zotte verliefdheid, terwijl dezelfde mensen dat eigenlijk nooit planden te doen en dat eigenlijk ook verstandelijk niet willen.

De rest zet ik in reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar (primo) ook dat een priester in opleiding (ik heb altijd zowel een roeping gehad als dat ik het huwelijk en kids boven mijn roeping bewust verkoos als nog grotere roeping) leert dat hij niet alleen met een vrouw mag zijn, omdat het risico te groot is op deze 'trance'. Vandaar (secundo) ook dat Freud nadien werd verweten te denken dat alles met seks te maken heeft, maar hij bedoelde alleen dat dat het natuurlijke einddoel is. Natuurlijk keek hij niet iedere keer in zijn broek om te weten hoe hij zich voelde of als hij een meisje interessant vond! Vandaar (tertio) ook dat ik al heel mijn leven zocht naar de zin van het leven (zoals iedere man en veel vrouwen ook wellicht), maar ik pas op 03/10/1992 bij de geboorte van mijn eerste zoon Floris (bijnaam De Denker) plotsklap in een nog grotere trance plots besefte: "Verdomme, dit is hier simpelweg de zin van mijn leven, zonder dat ik het wist en terwijl ik zocht op plaatsen en in zogezegd hoge dingen die niets betekenen met de geboorte die ik hier meemaakte en de navelstreng die ik hier doorknip". Als je dit dus meemaakt met je lief is en jullie hebben beiden serieuze plannen en jullie zitten op een (Facebook en GSM-camera)veilige plaats alleen, laat je dan maar gaan en ga dan gerust in trance (met de nodige voorbehoedsmiddelen of veel minstens even intens met enkel stofuitwisselend huidcontact) en denk nadien nog eens na over je vraag en over hoe het dierlijke in ons zowel het mooiste kan betekenen als het gruwelijkste. Maar volgens mij vooral het mooiste. Is er een mens die een andere mens oog in oog kwaad wil berokkenen, als hij geen honger heeft en de ander dus niet wil opeten? Ik denk het niet. PS: Dit bestaat dus wel degelijk ook tussen dieren, maar met onze spiegelneuronen is het bij ons een veel dieper verhaal.