Wat is hystamine? en waarvoor dient het?

Ik heb netelroos, en als ik een aanval krijg komt er hystamine vrij.
Maar waarvoor dient het?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hystamine is een stofje een je lichaam wat vrij komt bij een allergie en als dat in een receptor terecht komt krijg je een (allergische)reactie. Hier zijn medicijnen voor die het stofje stofje omhullen waardoor het niet meer in een receptor past en daardoor krijg je geen reactie. Ook zijn er medicijnen die de recepor afschermen waardoor de hestamine er ook niet meer in past.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wou er nog bij vertellen dat hestamine belangrijk is omdat het soms nuttig is om je lichaam te laten weten dat sommige dingen niet goed voor je lichaam is. Maar bij een allergie maakt je lichaam een "foutje" omdat het geen gevaar is voor je lichaam. Neem bijvoorbeeld dennenbomen, dit is niet gevaarlijk voor je gezondheid. Maar bij sommige lichamen "denkt" het lichaam dat het wel het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Histamine is een van de stoffen die vrijkomen bij een allergische reactie. Het veroorzaakt diverse verschijnselen, vooral afhankelijk van de plaats waar het stofje vrijkomt. Is dat in/onder de huid dan krijg je dus netelroos. In de luchtwegen hooikoorts of (dieper in de luchtwegen) asthma. Het stofje is er natuurlijk niet alleen maar om vervelende verschijnselen en ziekten te veroorzaken, onder normale omstandigheden komt het niet zo massaal vrij, en werkt het als een van de vele stoffen die samen het afweersysteem vormen. Het verwijdt de bloedvaten, laat vocht uit de vaten tussen de cellen komen en activeert zo ongeveer het hele immuunsysteem om in actie te komen teneinde de 'indringer' op te ruimen..... Daarnaast heeft het nog enkele andere functies in het lichaam, die in het kader van de netelroos niet zo relevant zijn