Teveel paracetamol inslikken slecht??

Ik had net geen koppijn maar was boos en ik nam maar 1 teveel in voor mijn leeftijd ik neem aan dat dit niet slecht voor me is??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Omdat bovenstaande antwoorden naar mijn mening niet de hoeveelheid paracetamol hebben gegeven geef ik je die.
Volgens de laatste normen mag je per dag niet meer dan 3 gram = 6 tabletten van 500 mg innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouderen of kinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor kinderen geldt: niet meer dan 140 tot 150 mg per kg gewicht van het kind.
Ik moet mezelf ook corrigeren: bij een goede gezondheid mag je zelf tot 4 g paracetamol, wel over 24 uur uitsmeren, innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
`goed antwoord

Andere antwoorden (5)

Teveel is altijd slecht, ze zetten die regels er niet voor de lol op. En zomaar paracetamol nemen omdat je boos bent is ook stom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik had koppijn + ik was boos = 1 extra paracetamol maar het kan geen kwaad omdat ik nog kan antwoorden :P ik zal nooit Teveel in nemen op een dag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 extra is ook teveel hè...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke dennis antwoord ook nog als je hem iets vraagt ,dat houdt niet in dat hij gezond is of niet zo stoned als een garnaal.
De aanwijzing van hoeveel je er mag hebben staat er niet voor niets. Echter 1tje meer dan voorgeschreven is niet aan te bevelen maar kan geen kwaad.
Stel dat je dagelijks veel meer dan voorgeschreven inneemt kan dit op termijn schadelijke gevolgen hebben.
Met name voor de lever.
Maar eentje zoals nu, geen probleem.

Echter onderschat paracetamol niet, als je er bv 20 inneemt op een dag, ook al doe je dat maar 1x, dan is de kans op leverbeschadiging zeer aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdosering

Een overdosis paracetamol kan, indien er tijdig (binnen acht uur) wordt ingegrepen, door een arts behandeld worden met acetylcysteïne (Lysomucil, Fluimucil)). De acetylcysteïne vermindert de vorming van schadelijke paracetamolmetaboliet N-acetylparabenzochinonimine.

Deze metaboliteit is verantwoordelijk voor hepatotoxiciteit (leververgiftiging). Geactiveerde kool gecombineerd met het laxeermiddel natriumsulfaat vermindert de opname van paracetamol in het lichaam, maar is enkel van nut wanneer het binnen vier tot zes uur na inname gegeven wordt...

Uitleg over het gebruik van Paracetamol is langer dan wat ik nu plaats.

Dus gebruik onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Met 1 extra heb je niet gelijk een overdosis hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link geeft alle in and outs van Paracetamol.
Een teveel kan minder kwaad dan herhaaldelijk verkeerd gebruik.
Ik kon niet alles plaatsen, vandaar de link.
Anders wende men zich tot Bijsluiter.nl
De schadelijkheid van paracetamol wordt onderschat omdat je ook bij de aanbevolen doseringen leverbeschadigingen kunt oplopen. Van eenmalig een tablet teveel zou ik echter niet wakker gaan liggen. Kortdurend mag je 4 gram per etmaal oftewel 4 keer twee tabletten terwijl bij langduriger gebruik een maximum van 3 gram, driemaal twee tabletten wordt geadviseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de zwaarste paracetamol, kan 15 stuks dodelijke afloop hebben, vanwege zware leverbeschadiging.
Maar is een langzame dood niet in 1 keer.
Ik zelf neem per keer 3 paracetamol in, doe ik al jaren en nooit last van, maar heb ook migraine, als je maar niet de dagelijkse hoeveelheid overschreid kan het niet zo veel kwaad.