Is vet wegsnijden in Nederland ook mogelijk?

Ik heb op tv vaak programma's gezien uit amerika, waar ze bij overdreven zware mensen (richting de 200 kg) het vet gewoon wegsneden. Is dat iets wat in Nederland ook mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Kimath
12 jaar geleden
Brr, die programma's vind ik echt eng. Volgens mij proberen ze hier vaak eerder met een dieet of iets dergelijks, en in uiterste noodzaak snijden.

Het beste antwoord

Er zal altijd eerst gekeken worden wat er met een aangepaste voedingswijze te bereiken is, daarna zal liposuctie vermoedelijk de eerste keus zijn.
Het probleem is dat morbide obesitas (een levensgevaarlijk overgewicht) letterlijk levensbedreigend is, maar dat dat overgewicht en de bijbehorende conditie er juist ook voor zorgen dat opereren op zichzelf net zo gevaarlijk is.
Zo zie je ook dat bijvoorbeeld maagverkleiningen gedaan worden bij extreem zware mensen, maar het risico van overlijden tijdens/na de operatie is verhoudingsgewijs groot.
Dus vet operatief verwijderen is denk ik een noodsprong.
Volgens mij gebeurt het in Nederland niet, behoudens de liposuctie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze snijden dan geen vet weg maar vel. Deze mensen waren heel dik, zijn afgevallen en dan houden ze wat vel over. Dit wordt dan weggesneden.

In Nederland wordt dit ook gedaan ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat we allebei iets anders bedoelen. Ik ben bekend met het huid wegsnijden wanneer er enorm veel gewicht is verloren. Ik heb het nu over operaties die ik op tv zag, en waarvan vorig jaar ook een stuk in de krant heeft gestaan. In dit geval werd er echt vet weggesneden, en niet alleen huid. Ik heb ook wel eens gelezen over vet wegsnijden wanneer liposuctie niet werkt, omdat de huid niet soepel genoeg is. Alleen dit is uiteraard voor een klein gebied. Mijn vraag gaat dus over het gehele lichaam, indien er dus sprake is van overgewicht.
De meest gebruikelijke operatieve manier van vet verwijderen is liposuctie maar dat lukt alleen maar goed als de huid nog voldoende elastisch is. Op de klassieke operatieve manier worden in Nederland wel buikwandcorrecties gedaan. Daarbij wordt een deel van het onderhuidse buikvet verwijderd en een deel van de huid weggesneden.