Wat is het beroepsbeeld van een agent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij nog niet duidelijk wat je wilt weten:
Hoe zien politieagenten zichzelf?
Hoe wordt het beroep van politieagent gezien door "het publiek"?
Wat is het profiel van een agent?
En dan: van welke agent?

Antwoorden (4)

Welke agent?
Politieagent?
Welke politieagent?
Aspirant, surveillant, agent, hoofdagent?
Straatagent, wijkagent, brigadier?

Voorbeeld:
Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Snel reageren en oplossen maar ook vooruitdenken. Dat is een belangrijke taak van een hoofdagent. Je ziet samenhang, je maakt plannen en zo bedenk je praktische oplossingen voor de langere termijn. Als hoofdagent ken je alle kanten van het dagelijkse politiewerk. Van surveilleren tot het afhandelen van zware meldingen. Van hulpverlening tot preventie. Soms betekent dat reageren en improviseren. Maar meestal gaat het om goed georganiseerde acties die jij hebt voorbereid. Je werk speelt zich af op straat en op het bureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mij nog niet duidelijk wat je wilt weten:
Hoe zien politieagenten zichzelf?
Hoe wordt het beroep van politieagent gezien door "het publiek"?
Hulpverlener, preventief, handhaven van orde en rust, oplossen van misdrijven en opsporen van daders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beeld dat agenten zelf van hun beroep hebben is redelijk gelijk. Bijna iedereen heeft namelijk uit de zelfde passie en roeping gesolliciteerd.

Agenten doen het werk niet voor het geld, maar willen het land een beetje leefbaarder en veiliger maken. Waakzaam en dienstbaar is ook niet voor niks de slogan van de Nederlandse politie.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.........dat de helft zich nogal tof voelt omdat ze een uniform dragen?
En daarvoor ga je zo'n zwaar beroep doen voor zo weinig geld?
Je moet een slechte ervaring niet relateren aan een beroepsgroep.
Generaliseren is sowieso eng!
bonnenschrijver matennaaier mierenneuker nutteloos(tot we nodig zijn dan weten ze niet hoe snel ze moeten bellen.

en voordat iedereen al minnen wil geven even wat meer uitleg.
dit is het beeld wat veel mensen uit de burgermaatschappij hebben over een agent.
ik ben zelf een OA en mij is meer dan eens uitgelegd wat mensen van mij vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Wat is een OA?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OA= opsporingsambtenaar