Lenzen reinigen, moet dat echt?

Ik heb nu vier dagen zachte lenzen en ben ze vergeten te reinigen, tenminste als dit echt moet.. Als ik ze uit doe doe ik ze altijd meteen in me lenzenhouder met nieuwe vloeistof, daar worden ze toch ook gewoon in gereinigt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (10)

Het wordt wel gereinigd, maar niet goed. Er blijven resten achter (wit oog spul/eiwitten of zo), en dat kan evt irriteren. Sowieso heb je slechter zicht en lichte irritaties. Dus je kan ze schoonmaken voordat je ze indoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet, ik doe het al jaren op het manier dst je beschrijft

Het is wel verstandig om je lenshoudertjes om de maand in warm water te gaan koken.

Zo doe ik het al jaren en nog nooit een oogontsteking oid gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan welke vloeistof je gebruikt.
Als je twee-in-een vloeistof hebt, dan volstaat het afspoelen en bewaren in een lenzendoosje.

Heb je echter twee aparte vloeistoffen. Dus voor reinigen en bewaren, dan zul je echt je lenzen eerst moeten reinigen voordat je ze in de bewaarvloeistof legt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als ik een 3in1 lenzen vloeistof hebt dan maakt het niet uit dan is het ook goed om alleen in de houder te doen maar wel even om de dag vloeistof vervangen want als je dat niet doet dan zie je ook al dat het vloeistof wit word dat is denk ik de de viezigheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou ik wel doen.. ik deed het een tijd ook niet en kreeg bindvliesontsteking..leek alsof het vlies op mijn oog er zo vanaf gescheurd kon worden...
je kunt ze het best 1 keer in de week met een sterker goedje reinigen (meestal iets met peroxide). dan zijn ze steriel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zachte lenzen bedekken de hele iris en een gedeelte daarbuiten.

Het gegeven dat zachte lenzen dit doen, belemmerd dit de zuurstoftoevoer naar de ogen.

Hierdoor is kans op onsteking, irritatie en zelfs blijvende schade aan de ogen op lange termijn vele malen groter dan met harde lenzen.

Harde lenzen drijven namelijk op het oogvocht en vuil e.d. kan makkelijker via het oogvocht afgevoerd worden. Als er vuil of bacterieën onder de zachte lenzen zitten, zal het oog dit niet via de natuurlijke weg kunnen afvoeren.

Het reinigen van harde lenzen is met name om de eiwitafscheiding van de lens te verwijderen. Secundair bacterieën.

Bij zachte lenzen is dit dus net andersom. Als je goede lenzen hebt (via een opticien) en het zijn tijdelijke (maandlenzen) dan kan je volstaan met alles in 1 vloeistof.
Deze lenzen zijn namelijk hoog zuurstof doorlatend. (Die troep van de Hema of Kruidvat, handig voor een dag of 2 en dan wegdonderen)

Heb je zachte (half) jaar lenzen, dan zal een goede opticien je adviseren ze beter te reinigen dan met alleen een alles in 1 vloeistof.

Ik heb ook zachte maandlenzen en 1x een oogonsteking gehad. Nu zorg ik iedere maand voor verse lenzen, een nieuw bewaarbakje en bij het uitdoen (eerst grondig handen wassen) een paar druppeltjes op de hand, lens erin leggen, even wrijven, afspoelen en in "verse" vloeistof bewaren. Ondanks dat het een alles in 1 is.

Dus resumerend: Ja, het kan zo met een alles in 1 vloeistof. Mits je tijdig je lenzen vervangt.
Maar denk goed na, met bv vieze handen je lenzen uitdoen; er zijn genoeg bacterieën te bedenken die echt niet verwijderd worden door alles in 1.
Daarnaast, je zegt het zelf al: Ik reinig ze pas als het echt moet... Kan je denk ik wel invullen hoeveel bacteriëen je dan al in jouw oog draagt. Je moet het zelf weten, maar liever iets meer moeite doen, dan op latere leeftijd oogproblemen oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. Goede apotheker kan dit ook en zou je ook deze goede uitleg moeten geven. Ze zijn evenwaardig aan elkaar. Mooi dat je dit hier zo klaar en duidelijk (en begrijpbaar voor gewone gebruikers) on line zet!
Ik doe het precies op jou manier en nergens last van ;) dus het kan (bij mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het ook al twee jaar op jouw manier en nog nooit ergens last van gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, alle contactlenzen trekken vuil aan. Lenzen schoonmaken is daarom een essentieel onderdeel bij het dragen van lenzen. Contactlenzen schoonmaken bestaat uit twee stappen: het verwijderen van stoffelijke verontreiniging en desinfectie van micro-organische verontreiniging. Door dagelijks je lenzen te onderhouden gaan je lenzen langer mee en houd je je ogen gezond! Lees hier meer over hoe je je lenzen moet reinigen.

Waarom lenzen schoonmaken?

Je moet je lenzen schoonmaken als je goed zicht wilt behouden. Als je je lenzen niet goed reinigt dan vermindert het draagcomfort en verslechtert de optische kwaliteit. Met name door de opbouw van aanslag op je contactlenzen worden je lenzen waziger en kunnen er oogirritaties, allergieën of afweerreacties optreden. Bovendien kan je last krijgen van droge ogen doordat de aanslag de bevochtiging door middel van tranen belemmert. Lenzen schoonmaken zorgt er dus voor dat er zich geen aanslag of schimmels ophopen op je lenzen, en voorkomt de daaruit ontstaande oogproblemen.

Hoe moet je lenzen schoonmaken?

De manier van lenzen schoonmaken verschilt per type lens en de soort vloeistof die je gebruikt voor het schoonmaken. Als je gebruik maakt van zogenaamde NoRub vloeistof dan is het voldoende om je lenzen een nacht in de vloeistof te bewaren zodat deze automatisch gereinigd wordt. Als je gebruik maakt van een vloeistof waarbij je nog wel handmatig lenzen schoonmaken moet dan kan je de onderstaande stappen volgen (bekijk ook onderstaande video).

Lenzen schoonmaken met Rub-vloeistof

Stappenplan

1.Begin met het uitdoen van je lenzen.
2.Neem wat van de reinigende lenzenvloeistof om je lens te reinigen.
3.Voorzichtig de gehele contactlens goed inwrijven met je lens reiniger, doe dit een kleine 20 seconden tussen duim en wijsvinger.
4.Spoel de contactlens vervolgens met spoelmiddel schoon.
5.Plaats je lens in het lensdoosje dat gevuld is met bewaarvloeistof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hygiëne is natuurlijk altijd belangrijk en zeker als het over zo iets kostbaars gaat als je ogen. Ik heb al 40 jaar harde lenzen en reinig die elke avond met de voorgeschreven vloeistof en warm water. Ik heb bewust nooit zachte lenzen genomen omdat een harde lens veel minder gevoelig is voor verontreiniging en bacteriën. Tegenwoordig heb je natuurlijk weggooilenzen, maar als je zachte lenzen hebt en deze niet goed zou reinigen is het niet zo moeilijk voor te stellen dat er bacteriën in kunnen groeien met alle nare gevolgen vandien, denk bv aan oogontstekingen of nog erger. Als je je lenzenhouder regelmatig met goed heet water reinigt en steeds de reinigingsvloeistof ververst kan jouw methode volgens mij ook geen kwaad.
Maar voordat je de lens inzet deze eerst weer goed afspoelen en dan goed met inzetvloeistof bevochtigen. Het lijkt allemaal omslachtig maar je hebt maar 1 paar ogen. Maar je moet bij de aanschaf van je lenzen toch ook een gebruiksaanwijzing hebben gekregen en anders weet de opticien je bij twijfel ook goed te informeren. Verder is er talloze informatie te vinden, kijk bv. maar eens op onderstaande site
Ceeve