Kun je als verpleegkundige beperkingen stellen aan naasten die willen waken bij hun terminale familielid ten behoeve van de overige patiënten

Ik ben bezig met een opdracht over ethische vragen en deze vraag kwam naar voren bij een situatie. Hieronder kort samengevat.

De patiënte in de casus heeft een grote familie die allemaal erg betrokken zijn. Ze willen allemaal bij mevr. waken en aanwezig zijn wanneer mevr. achteruit gaat en uiteindelijk zal komen te overlijden. De afdelingsregels zijn 2 bezoekers per patiënt en dit geldt ook voor het bezoek van terminale patiënten. Hierdoor lopen de familieleden die bij mevr. willen waken heen en weer over de gang om elkaar af te wisselen. Daarnaast is het afdelingbeleid zo dat een terminale patiënt doorlopend bezoek mag ontvangen.

Op de afdeling hebben we ruimte voor totaal 32 patiënten. Deze patiënten hebben allemaal recht op kwaliteit van zorg. Dit houdt in dat wij als verpleegkundige rekening moeten houden met hun wensen en behoeften. Als verpleegkundige richten wij ons onder andere op herstel. Wezenlijk onderdeel hiervan is rust. De tijd krijgen om bij te komen en uit te rusten van alle handelingen die verricht zijn, de ziekte die doorstaan is of wordt en de emoties die daarbij komen kijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Nee, je kunt hooguit proberen om de patient apart te leggen.
anneliez
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat was ook direct mijn eerste gedachte. Bij de hospices die ik ken, hebben alle patiënten een eigen kamer en bepalen ze zelf hoeveel bezoek ze willen ontvangen.
Het beste is om niet in beperkingen te denken, maar in oplossingen.

In deze situatie is de beste oplossing, dat de terminale patient op een aparte kamer komt te liggen, zodat er niet meer vast hoeft te worden gehouden aan de regel maximaal 2 bezoekers per patient.

Op die manier ontlast je de andere patienten én je komt de terminale patient en haar familie tegemoet.

Overigens is het voor patienten altijd al beter dat terminale patienten apart komen te liggen. Niks is zo erg voor de overige patienten, om iemand te zien sterven. Dit is alles behalve positief voor het genezingsproces van de andere patienten.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moet dan wel plaats voor zijn he, om iedere terminale patient op een aparte kamer te leggen en die zal er niet altijd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je antwoord eens Alpha. Als er geen plaats is voor een aparte kamer dan zou je een stervende een beetje af kunnen zonderen d.m.v. de gordijnen dicht te doen die om elk bed hangen en op die manier kunnen de andere patienten dan ook niets zien.
Als je merkt dat het bezoek de stervende teveel is, ja, dan moet dat kunnen. Het belang van de stervende gaat voorop, dus als deze kan aangeven wat hij/zij wil moet dat leidend zijn. Als de stervende er geen problemen mee heeft zou het beleid even van ondergeschikt belang moeten zijn, tenzij andere patienten hierdoor minder zorg zouden krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is vast wel ergens in het pand een wachtkamer aanwezig.
Als je de bezoekers netjes en rustig verteld dat het voor de andere patiënte te druk is als ze op de gang blijven lopen, zullen ze grotendeels daar wel blijven zitten tot ze bij de stervende mogen.
Max 2 vind ik wat weinig, ik zou het bij max 4 per keer houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt geen beperking opleggen aan het bezoeken en waken van naasten. Daarmee zou je hen, en de patient, belemmeren in het proces van afscheid nemen.
Dus kijk naar hoe je daaraan tegemoet kan komen en rust kan bieden voor de overige patienten.
Ideeen: een ruimte aanwijzen, of creëren waar naasten terecht kunnen als ze niet aan het bed zitten.
Kamer van terminale patient niet aan het einde van de gang, maar vlak bij de ingang van de afdeling