Als je donor bent voor alles, hoe zie je er dan uit na overlijden voor je familie?

Dus als bijna alles is gebruikt zoals huid, ogen, hart enzovoort, zie je er dan bij de crematie/begrafenis er dan nog 'normaal' uit?

Ps. Word donor, u kunt levens redden.
http://www.donorvoorlichting.nl/index.cfm?act=structuur.tonen&pagina=154

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ik127: als je voor orgaandonatie bent kun je overwegen om even de petitie te tekenen voor Actieve Donor Registratie. Zie: http://www.2miljoenhandtekeningen.nl/

Het beste antwoord

Ogen worden weer opgevuld met iets anders en gesloten. Huid wordt niet uit het gezicht gebruikt, maar van bijvoorbeeld de rug, benen, etc. In de meeste gevallen ziet de familie er niets van.
Er zijn uitzonderingen, zoals laatst een man die een compleet gezicht getransplanteerd heeft gekregen. In die gevallen blijft de kist gesloten bij de uitvaart.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe ziet het lichaam eruit na de donatie?
Het uitnemen van organen en weefsels gebeurt met grote zorgvuldigheid en aandacht voor het uiterlijk van de overledene. Behalve de technische zorg voor een succesvolle transplantatie wordt veel aandacht besteed aan het aspect van de menselijke waardigheid. Het lichaam van de donor zal altijd toonbaar blijven voor opbaring.

Er wordt niets weggenomen op plaatsen die zichtbaar zijn als iemand opgebaard wordt. Dus nooit in het gezicht, of in de hals of aan de handen. Na de operatie worden de wonden zorgvuldig gehecht en met pleisters afgedekt.

Wel moeten nabestaanden van een donor van organen bedacht zijn op de bleke kleur van de overledene die veroorzaakt is door bloedverlies bij de uitname-operatie. Deze bleke kleur kan desgewenst worden gecamoufleerd door het verplegend personeel of de begrafenisondernemer.

Het lichaam van de donor kan na donatie gewoon worden opgebaard. Thuis of in een rouwcentrum. Thuis opbaren is altijd mogelijk. Na donatie keert het lichaam terug naar de nabestaanden en kan dan worden begraven of gecremeerd. De begrafenis of crematie hoeft niet uitgesteld te worden vanwege de donatieprocedure en kan op het gewone tijdstip plaatsvinden. De overledene blijft soms een halve tot een hele dag langer in het ziekenhuis. Dit hangt af van wat wordt gedoneerd.