Wattenstaafje te diep in je oor

Beste mensen,

Vandaag had ik dus een wattenstaafje perongeluk een beetje diep in mijn oor gedaan ik voele hem ook meteen
En nu heb ik aan mij ene kant van me hoofd een enorme koppijn en oor pijn
Er was geen bloed of wat dan ook alleen pijn
Wat kan ik het beste doen momenteel?

Mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
43.2K

Het beste antwoord

Wellicht kan het zijn dat je je trommelvlies heb beschadigd. Door het wattenstaafje druk je juist je oorsmeer diep in je gehoorgang. En dat kan pijnlijk zijn.
Mijn tip: Laat de huisarts in je oor kijken. Die kan je oorsmeer verwijderen en je trommelvlies inspecteren. Genezen is een kwestie van tijd. Beschadigen of scheurtjes genezen vanzelf. Maar tijdens genezingsproces NIET duiken of vliegen, en oor zo droog mogelijk houden.sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (6)

Als je er morgen nog last van hebt even belletje doen naar de dokter! En wattenstaafjes niet meer in je oor stoppen! Nergens goed voor, behalve om make-up af te halen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koelen met nat washandje (en eventueel pijnstiller nemen) en kijken of het morgen over is. Als de pijn aan blijft houden naar je huisartsenpost bellen. In ieder geval niet meer te diep in je oor zitten met zo'n wattenstaafje! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook een keer gehad, heb 2 uur liggen kreunen van de oorpijn( gevoelige oren). Ik heb toen een aspirientje genomen en ben gaan slapen. Ik zou wel eventjes water vermijden (douchen, zwemmen). Verder kun je er niet zoveel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag je nooit doen, het beste is gewoon een afspraak maken bij de huisarts en dan je oren laten uitspuiten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote kans dat je trommelvlies beschadigd is. Je beschadigt sowieso je gehoorgang met wattenstaafjes waardoor je de aanmaak van oorsmeer juist bevordert. Niet doen. Een beetje oorsmeer hoort thuis in oren. Heb je vandaag nog pijn dan kun je het beste je gehoorgang even door de huisarts laten inspecteren. Moet je zeker doen als er vocht uit je oor komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gescheurd of geperforeerd trommelvlies
Klachten en verschijnselen
Oorpijn.
Gedeeltelijk gehoorverlies.
Geringe bloeding of afscheiding uit het oor.

Een belangrijke reden voor het advies nooit iets in het oor te stoppen is de kans dat het trommelvlies stukgemaakt wordt. Soms wordt het trommelvlies doorgeprikt (geperforeerd) wanneer iemand zijn oor schoonmaakt met een wattenstokje of met een klein, scherp voorwerp. Andere oorzaken voor perforatie van het trommelvlies zijn een klap op het oor of een explosie; in beide gevallen ontstaat een plotselinge verandering van de luchtdruk in het oor.

Een infectie van het middenoor kan een ontsteking en zelfs een gedeeltelijke vernietiging van het trommelvlies veroorzaken. Dit is de meest voorkomende oorzaak van een gat in het trommelvlies. Kleine gaatjes kunnen spontaan genezen, maar de grotere gaatjes blijven soms open en vormen dan een toegangspoort voor infecties van het middenoor.

Diagnose. Als u, in de loop van enkele dagen, een toenemende oorpijn met een gehoorverlies ervaart, gevolgd door een loopoor met al dan niet bloederig vocht (met vervolgens een pijnvermindering), dan kunt u een scheurtje in uw trommelvlies hebben als gevolg van een middenoorontsteking. Het is dan belangrijk dat u meteen uw huisarts raadpleegt.

Uw huisarts zal dan uw oor onderzoeken met een oorspiegel, een instrument waarmee de gehele gehoorgang geïnspecteerd kan worden. Als uw trommelvlies gescheurd is, zal de huisarts de plaats van de scheur zien of soms wellicht de daar achterliggende gehoorbeentjes van het middenoor.

Hoe ernstig is een gescheurd trommelvlies? Een gescheurd trommelvlies kan, vooral in het begin, erg pijnlijk zijn. Soms geneest het scheurtje vanzelf, zonder complicaties en met geen of weinig blijvend gehoorverlies. Grotere perforaties die niet willen genezen, kunnen herhaaldelijk voor een middenoorontsteking zorgen.

Behandeling. Wanneer u vermoedt dat uw trommelvlies is gescheurd, moet u zo snel mogelijk naar uw huisarts. Tegen de pijn kunt u alvast aspirine of een ander pijnstillend middel nemen. Een warme (niet een hete) droge doek op het oor kan ook helpen.

Uw huisarts kan een antibioticum voorschrijven om te voorkomen dat er zich een ontsteking in het middenoor ontwikkelt. Ook mag er geen vocht in het oor komen tijdens het genezingsproces.

Het trommelvlies zal meestal binnen twee maanden genezen.