Als ik stop met de pil wordt ik pas na 2 dagen ongesteld, maar kan ik in die 2 dagen dan gewoon geslachtsgemeeschap hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja hoor, geen probleem. Als je de pil trouw slikt, is er geen sprake van een echte eisprong. Je bent, als je pil normaal gebruikt, gewoon beschermd tegen zwangerschap (niet tegen SOA's!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de normale stopweek in acht neemt en verder de pil goed hebt geslikt, is er geen reden om geen geslachtsgemeenschap te hebben. De twee dagen dat je nog niet ongesteld bent, moet je lijf die ongesteldheid gewoon nog op gang brengen.

Er ligt op dat moment al geen eicel meer te wachten op een zaadcel, want de eisprong heeft al twee weken eerder plaatsgevonden. Het eitje heeft toen niet kunnen nestelen, dankzij de pil.

Je hoeft je die twee dagen dus geen extra voorbehoedsmiddelen te gebruiken.

Toegevoegd na 50 minuten:
En door de reactie van EigenXinnig (die helemaal gelijk heeft) moet ik m'n antwoord even nuanceren!

Wat de pil doet:
1. Remming van de groei van een eicel, waardoor er inderdaad geen eisprong kan plaatsvinden.
2. Tegelijk: het slijmvlies van de baarmoedermond dik en stug maken, zodat sperma er niet kan doordringen
3. Het slijmvlies van de baarmoederwand veranderen, waardoor een eventueel toch bevruchte eicel zich er niet kan innestelen.

De pil maakt het dus (99,9%) onmogelijk om bij juist gebruik zwanger te worden.

Verder blijft de strekking van mijn antwoord gelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de bijsluiter! Als je de pil volgens voorschrift slikt, dan ben je de hele maand beschermd, ook als je 'ongesteld' bent (het is geen menstruatie), ook in je stopweek, noem maar op.
Voorwaarde is wel dat je 'm netjes volgens voorschrift slikt, en mocht je overgegeven hebben, diarree hebben gehad of bepaalde antibiotica gebruiken (zie de blijsluiter van die antibiotica - als ze invloed hebben op de pil, staat dat vermeld), dan werkt de pil niet goed.