Ongesteld tijdens de pil

Ik zit in de tweede week van mn pil en word ineens ongesteld. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
111.6K

Antwoorden (3)

Het is mogelijk dat de hormonen in de pil te laag zijn en de eicel toch doorrijpt en dat kan zelfs tot ovulatie leiden.
Het komt vaak voor bij rooksters, die meestal een lagere oestrogeenspiegel hebben.
Je zou dan op een andere pil moeten overstappen.
Het is ook vaak zo dat je, wanneer je een pil vergeet vlak voor of na de stopweek, of ze stelselmatig vergeet, de betrouwbaarheid van de pil niet bevorderlijk is.
Voordat je de schuld bij de pil legt, kan je het best even laten nakijken of er geen gynaecologische oorzaak is.
Meestal wordt er dan een kweekje gemaakt om te kijken of het een SOA kan zijn. Met name chlamydia infectie veroorzaakt doorbraakbloedingen. Als je geen nieuwe partner hebt gehad is hier weinig kans op, maar denk je;
"Oh ja, dat is wel gebeurt", dan is dat een mogelijkheid.
Je kunt dus het best even naar de huisarts gaan en het aankaarten. Het is niet normaal in de tweede week en ik zou zelf willen weten wat de oorzaak is. Al zou het maar voor mijn eigen gemoedsrust zijn.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chlamydia kan er ook voor zorgen dat je doorlopend bloed verliest.
Gebruik je de pil al lang, of nog maar kort? Als je nog maar net begonnen bent, zijn zogenaamde "doorbraakbloedingen" normaal en niks om je zorgen over te maken.

Ook als je de pil al langer slikt kan een doorbraakbloeding voorkomen. Een bloeding tijdens het slikken van de pil heet een doorbraakbloeding als het vrij hevig bloedverlies is, tussen twee normale menstruaties in. (Licht bloedverlies wordt spotting genoemd).

Treedt dit bloedverlies twee weken voor de volgende menstruatie op (meestal halverwege de cyclus), dan is het doorgaans een gevolg van de lichte daling van de hoeveelheid hormonen in het bloed tijdens de eisprong. Dat zou het bij jou dus kunnen zijn.

Heb je op wisselende tijdstippen tussentijds bloedverlies, dan kunnen stress of medicijnen een rol spelen. Andere oorzaken kunnen in meer of mindere mate ernstiger zijn; poliepen van de baarmoeder en baarmoederhalskanker kunnen, maar ook gewoon wondjes aan de baarmoedermond.

Komt het vaker voor, of maak je je gewoon zorgen, ga dan vooral even langs de huisarts, of bel met de asstistent(e). Die kunnen je vaak snel zeggen of je zorgen gegrond zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen zorgen. Gewoon even naar de huisarts. Bij de huisarts krijg je dan een uitstrijkje en dan weet je binnen een week wat er is. Ik heb het zelf ook gehad en het is meer vervelend dan dat er echt iets mis met je is. Het kan ook zijn dat de huisarts je een nieuwe pil voorschrijft en dat het dan niet meer gebeurt. Succes!