Mijn vriendin (echt mijn vriendin, niet ik) is ongeveer 1.70, zij is deze week voor het eerst ongesteld geworden, ze wilt weten of ze nog zal groeien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Niet veel. De gemiddelde lengte van meisjes die na de eerste menstruatie nog groeien is 6 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dit zo vreselijk verschillend is per individu, is het bijna onmogelijk om daar concreet antwoord op te geven. Ik ken meisjes, die na het krijgen van hun eerste periode nog flink omhoog zijn geschoten, inclusief moi. Maar ik ken ook meisjes, die daarna, niet zo hard meer groeide.

Een kind groeit tot de puberteit zo'n 6 centimeter per jaar. In de puberteit kan dit zelfs wel zo'n 10 tot 12 centimeter per jaar zijn, deze fase wordt de groeispurt genoemd. Tijdens de puberteit treden ook verschillen op tussen jongens en meisjes. Bij jongens begint de puberteit meestal op de leeftijd van 11 of 12 jaar, bij meisjes meestal wat eerder bij 10 of 11 jaar. De totale puberteit duurt bij jongens meestal zo'n 4 jaar bij meisjes zo'n 3 jaar.

Moeilijk te zeggen dus. Misschien heb je wat aan deze site.

http://www.erfelijkheid.nl/zena/groei1.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++ :)
Ja dat kan, maar niet zoveel. Ik ben nadat ik ongesteld ben geworden gegroeid van 1.67 meter tot 1.71 meter.