Bestaan er ook glazen voor in je bril die je ogen niet zo klein laten lijken?

Ik heb een flinke sterkt in de min. Mijn ogen lijken daarom heel klein door mijn bril heen. Ik vind dit echt heel erg lelijk. Bestaan er ook glazen die je ogen niet zo klein doen laten lijken?

Toegevoegd na 29 seconden:
*sterkte

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Helaas is dat niet mogelijk, de sterkte van de glazen bepaalt niet alleen wat jij er naar buiten toe doorheen ziet, als je van buitenaf door de bril naar je ogen kijkt heeft een brillenglas hetzelfde effect.
De stralengang van licht is nou eenmaal omkeerbaar.

Wat wel zou werken is contactlenzen nemen, die liggen direct op jouw ooglens en geven dus geen effect op de schijnbare grootte van je ogen.
Jij kijkt wel door de lens naar buiten, maar mensen kijken niet via dezelfde lens naar jouw oog.

Als je geen lenzen wilt of kunt nemen kan je ook eens een andere vorm montuur uitkiezen, bij sommige monturen valt de vorm en grootte van je ogen minder op.

Het is overigens ook zo dat het went voor jou en mensen om je heen, als ik mijn bril met 2x -6.5 afzet schrikken de mensen van mijn plotseling "grote" ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, anders hadden die er allang geweest. Je hebt die bolling nodig in je glazen om je verkeerde blik te verbeteren. Lenzen zouden een oplossing kunnen zijn voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een leesbril krijg je grotere ogen want dat is +, maar daar zal je in jouw geval alleen maar slechter door zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet mogelijk zijn. Er bestaan allerlei soorten glas, ieder met zijn eigen brekingsindex.

In optische apparatuur van hoge kwaliteit, worden verschillende soorten toegepast. In apparatuur van lage kwaliteit alleen de goedkoopste soort.

Bij brillen zal dat ook wel zo zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij dunnere brillenglazen, lijken je ogen minder klein.
Dunnere brillenglazen moeten dan wel uit glas van een hogere brekingsindex zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een interessant verhaal, het verklaart natuurlijk waarom bij grotere sterkte de glazen toch relatief dun kunnen zijn.
Helaas volgt uit het gegeven dat de stralengang van licht omkeerbaar is dat de sterkte van een lens in beide richtingen gelijk is.
Een negatieve lens zal dan ook altijd de ogen kleiner laten lijken, ongeacht de brekingsindex van het glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen opticien, dus het is beetje een aanname.
Bij dunnere glazen zou het kunnen zijn, dat die dichter bij de ogen kunnen worden geplaatst. Dat zou het gewenste effect kunnen geven.
Nee,
maar er zijn wel lenzen misschien is dat iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eenvoudigste brillenglazen zijn nogal dik aan de randen bij grotere correcties. Ik neem altijd dunnere, die door een optische truc toch hetzelfde corrigeren als die eenvoudige. Die glazen kosten iets meer maar zien er veel minder als jampotbodems uit terwijl ze je ogen ook stukken minder verkleinen. Je moet wat met -7 en -8 met flinke cilinders, hoewel het nog sterker kan; contactlenzen of gewoon een goeie bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb zelf ook een behoorlijke - glazen maar heb maar weinig verschil met of zonder bril
heb wel altijd super dunnen glazen(glas) en geen groot montuur want hoe groter de glazen hoe kleiner je ogen